Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Kostsamma sms från 72323 - Don't trust Trustbuddy, fd Loanland

Av wanjasvarjehanda - 18 januari 2011 06:34

Aaaaargh!


Nu är jag arg!

När jag gick igenom firmans räkningar så fanns det en underlig debitering på 30 kr för en sms-tjänst. Det enda vi betalar på det sättet är parkering, SL-biljetter och annonsering på Blocket, men detta var ett nummer som varken jag eller min pojkvän kände igen.


På räkningen står det under Innehålls- och betaltjänster Vianett AS 084117230 med kontaktuppgifter Smiley Communication AS 08-4117230.


På Vianetts hemsida hittade jag numret som används för dessa tjänster, nämligen 72323. Jag läste vidare att detta nummer används av många olika företag, både för engångsbetalningar och abonnemangstjänster...

Självklart anade jag ugglor i mossen och eftersom jag vet att min käre pojkvän inte alltid har tvärkoll på sådant så bad jag att få kolla hans sms från december. Där fanns de, smsen från 72323.


Det visade sig att de var från Trustbuddy, som i december övertog Loanland. Loanland var en site där medlemmar kunde låna pengar av varandra. Vi registrerade oss där 2009 men har aldrig vare sig lånat eller lånat ut via dem, medlemsskapet var gratis. I smset finns nya inloggningsuppgifter till deras site och de hänvisar till att information om ägarbytet gått ut via e-post, vilket stämmer:


2010-12-07 kom det e-post från Loanland om att Trustbuddy tagit över verksamheten 2010-11-19 och att alla medlemmar följde med i övergången. Detta meddelande kom till firmans e-postadress så jag läste det och tänkte inte så mycket på det eftersom vi ändå¨inte använder tjänsten.


2010-12-08 kom det e-post från Trustbuddy med rubriken "Nyhetsbrev - Välkomna till TrustBuddy!". Det blev inte ens läst, för övergången hade vi ju redan informerats om av loanland.

När jag nu började rota i det hela så läste jag mailet och nästan längst ner står det:


  • För att våra medlemmar ska hållas löpande uppdaterade på sitt innehav och konto skickar vi ut månatliga informationsmeddelande via SMS och mail (30 kr).

  • Vi har minsann inte skrivit på något avtal där vi går med på att betala för ett medlemsskap, ett medlemsskap som vi aldrig ens skaffat själva utan som hängt med från Loanland.


    Skickade TRUSTBUDDY STOPP till 72323 nu och fick bekräftat att det var mottaget. Vi har även mailat till Trustbuddy om att de omedelbart ska stryka medlemsskapet och återbetala de pengar som dragits.


    Det är ju skandal, fuffens, båg, bluff och fula fasoner!
    Jag förstår inte hur ett företag kan få bete sig på detta sätt. Något säger mig att de kommer att få mååååånga arga människor efter sig!

     

    Om ni gör en sökning på t.ex trustbuddy 72323 så ser ni att det redan nu är ett gäng människor som är rejält upprörda.

     

    Sen är det ju så att många får mobilräkningen betald av sin arbetsgivare. Hur ser denne på att du plötsligt börjat "köpa" smstjänster på företagets bekostnad?

     

    Så, om du någonsin registrerat dig på Loanland, kontakta Trustbuddy och avsluta ditt medlemsskap!

    Har du fått sms från dem, stoppa genast abonnemanget och kräv återbetalning!

    Någon länk till dessa bluffmakares hemsida har jag faktiskt ingen lust att lägga in här men googla så hittar du dem snabbt.

     

    Jag väntar med spänning på att de ska besvara vårt mail. Så snart jag sett vad de skriver så återkommer jag här.

     

    Grymt och morr!

    Wanja

     

    2011-01-19

    Trustbuddy svarade snabbt på mailet och bad om kontonummer för återbetalning. De har nu betalat tillbaka pengarna och jag hoppas att vi är borta ur deras medlemsregister.

     
    ANNONS
     
    precis en sån

    precis en sån

    18 januari 2011 10:54

    Förstår att du är rasande, det hade jag också varit! Har själv, 2 ggr, gått på pumpen och blivit lurad av försäljare. De har ringt mig och utan att jag förstått det så har ett muntligt avtal skapats. Det handlar om stora summor - tyvärr!
    Så jag kan passa på att varna för Näringsportalen och för Företagssök

    http://precisensan.com/blogg

    wanjasvarjehanda

    18 januari 2011 11:09

    Ja, det finns många fula fiskar, men denna gång var det ju ingen som ens försökte sälja något till oss utan något som automatiskt började kosta pengar efter att Loanland bytte ägare. Mig är det ingen idé att folk försöker sälja något till och Leo hänvisar alla säljare till mig efter att ha gjort ett par blundrar =) Det ena var ett abonnemang på strumpor och kalsonger (som vanligt så var det första paketet "gratis" men man skulle betala för nästa paket på en gång) och det andra var en tjänst som fanns till för att varna för oseriösa företag :D Klassiker som många råkat ut för är olika typer av telefonkataloger/register t.ex Företagsdelen. Många av dessa skickar ut info om gratis uppdatering där du ska skriva under att uppgifterna stämmer, sedan visar det sig att det är en orderbekräftelse för en tjänst som kostar 15.000 kr och som förlängs automatiskt med 1 år i taget...

     
    precis en sån

    precis en sån

    18 januari 2011 11:33

    Jag har också lärt mig nu och är stenhård med att alltid kräva att informationen sänds via mail där jag kan läsa i lugn och ro. Tyvärr är det ju dyrköpt erfarenhet.

    http://precisensan.com/blogg

     
    Ingen bild

    Lisa J

    18 januari 2011 14:02

    Hej!

    Tack för ditt inlägg. Detta hände nämligen mig med idag när jag fick min mobilräkning. Precis som du var jag medlem på loanland men har aldrig lånat eller lånat ut pengar till dem. Har gjort som du sa & hoppas jag får tillbaka mina pengar! tack igen :)

     
    Ingen bild

    Camilla

    25 januari 2011 20:02

    samma här! hittade din blogg när jag sökte på det konstiga namnet på min faktura. Har "avbeställt" men orkar nog inte driva in mina 30 kr.

    wanjasvarjehanda

    26 januari 2011 00:03

    Det tycker jag att du ska göra! Det bör ha dragist 2x30 kr men det är möjligt att den andra dragningen syns först på nästa faktura. Det är rena svindlerifasonerna att debitera avgifter utan att man skrivit på ett nytt avtal. Maila till support@trustbuddy.com och begär att återbetalar pengarna samt kräv att de plockar bort dig ur medlemsregistret om du inte har behov av deras tjänster.
    Lycka till :)

     
    Ingen bild

    Fredrik

    3 februari 2011 19:24

    Jag är inte glad över Trustbuddy/Loandlands metoder. Jag fick inte ens mejlet med att de gått över till trustbuddy och sen upptäckte jag genom din sajt att de dragit 2x30 kr. Jag tillhör en av de långivare som var medlem på Loanland och hade fortfarande lån utställt till ett par personer. Nu när jag överförs till Trustbuddy tvingas jag (citerar avtalsvilkoren):

    "Låntagare betalar även en avgift (administrationsavgift) till TrustBuddy för administration och organisering av låneavtalen. Dessa kostnader ingår i begreppet effektiv ränta.

    Långivare och låntagare ska även betala medlemsavgift och registreringsavgift till TrustBuddy. Registreringsavgift tas ut vid registreringen genom mottagande av ett betal-SMS (30 kr) som innehåller användarnamn och lösenord. En medlemsavgift tas även ut minst 1 gång per månad genom mottagande av ett betal-SMS (30 kr) som innehåller medlemsuppdatering /kontouppdatering. TrustBuddy förbehåller sig rätten att ta ut detta belopp (30 kr) från medlemmens konto hos TrustBuddy månatligen i stället för att använda betal-SMS."

    Det innebär alltså att jag som har ett lån utställt och får 16 kr varje månad för det nu tvingas avsluta det kontot för att detta kostar pengar. Jag är sanneligen inte glad på vare sig Loanland (som gick i graven) och trustbuddy som man inte alls kan lita på. Vilkoren är oskälig och vart kommer pengarna komma in? Den enda som tjänar på detta är trustbuddy. De tar ingen risk, för det står vi låntagare. Bluff och båg företag säger jag.

    wanjasvarjehanda

    3 februari 2011 21:55

    Hej, Fredrik, och tack för din kommentar!
    Det är verkligen rena bedägerifasonerna de sysslar med. Inte nog med att ni långivare som du säger får betala för att ha pengar utlånade, det finns ju även (gissningsvis) tusentals medlemmar som inte ens minns att de är medlemmar då de gått med någon gång men aldrig utnyttjat tjänsterna. Det är nog rätt många som bytt mailadress sedan de gick med i Loanland och som därför inte har fått någon information om ägarbytet och avgifterna.
    Jag anser att detta skall anmälas till Konsumentverket och ber dig och andra som upplever samma sak kontakta mig angående detta.
    Jag ser på besöksstatistiken för min lilla blogg att många hittar hit just p.g.a detta inlägg så det finns uppenbarligen många som sitter i samma sits.
    Mvh
    Wanja

     
    Ingen bild

    P-O Andersson

    5 februari 2011 18:39

    Det finns en intrssant tråd om Loanland och Trustbuddy på Flashback. Det tycks tyvärr vara så att Trustbuddy har en bedräglig inställning till hur kontaktuppgifterna som lämnats till Loanland ska användas.

    Länk nedan till Fladhback
    https://www.flashback.org/t587907p94

    wanjasvarjehanda

    5 februari 2011 22:00

    Jepp den tråden har jag redan läst... Som sagt, det är nog rätt många som går i taket över deras beteende.

     
    Ingen bild

    Widar

    14 februari 2011 15:57

    Stort tack! Upptäckte idag att samma sak hänt mig, googlade, hittade hit och det slutade med att jag fick tillbaka de pengar de dragit! :)

    wanjasvarjehanda

    14 februari 2011 16:30

    Vad skönt =) Men visst är det tvärfel att det överhuvudtaget dras pengar på det sättet!

     
    Ingen bild

    Jenny

    15 februari 2011 15:32

    Har mailat dem nu då jag såg att de gjort en dragning till på min mobilräkning FAST jag stoppat tjänsten då jag fick mail från dem att de drar 30 kr *ggr*

     
    Ingen bild

    Tobias

    13 mars 2011 14:02

    Jag mailde dem för två veckor sedan men inte fått någor svar att de återbetalar mina 30 kr. Börjar bli läge att polisanmäla detta bedrägeri.

    wanjasvarjehanda

    13 mars 2011 16:07

    Hej, Tobias!
    Märkligt, jag fick svar ganska omgående. Testa att ringa dem! De lär nog ha fått rätt många klagomål efter att P3 Nyheter gjorde ett inslag om dem, så de kanske är översvämmade av arga brev ;)

     
    Ingen bild

    Tobias

    13 april 2011 11:05

    Har fortf inte fått någon återbetalning, me fick däremot följande mail idag:

    Hej Allesamman!


    Trustbuddy önskar med detta förmedla ett budskap till dig som tidigare Loanlandkund. I samband med övertagandet av Loanland skickades det ut två skriv – ett från styrelsen i Loanland och ett från Trustbuddy. I dessa informerades det om ändringar i de villkor alla signerade under vid registrering hos Loanland. I samband med det SMS-utskick som har gjorts har vi mottagit feed-back från en del medlemmar om att man inte vill ha den här typen av SMS eller att man inte skulle ha fått ovan nämnda information i förväg. Vi önskar dock understryka att skriven har skickats till samtliga och att de adresser ni själva registrerade hos Loanland har använts.

    Det är väldigt viktigt för Trustbuddy att alla våra medlemmar skall känna sig väl omhändertagna och nöjda. Därför har vi beslutat att i framtiden inte skicka avgiftsbelagda SMS till före detta Loanland-medlemmar, såvida du inte själv har registrerat på vår hemsida att du önskar just detta. Nästa gång du loggar in på www.trustbuddy.com/login kommer du därför att tillfrågas om du vill ha information via SMS. För de av er som vill motta: saldouppdateringar, erbjudanden om gratis lånekampanjer och påminnelser för att undvika onödiga räntor och avgifter rekommenderar vi att trycka ”JA” för att motta SMS. För de av er som inte önskar utnyttja den här tjänsten kommer ni att kunna få samma information genom att logga in på ”min sida” och läsa informationen där.

    Med en önskan om att alla skall vara nöjda har vi dessutom beslutat att förlänga vår gratis låneperiod från 7 dagar till 14 dagar. Vi hoppas med detta kunna ge ett positivt bidrag till våra ”buddies”

    För de av er som har ändrat kontaktinformation skulle vi uppskatta stort om ni kunde uppdatera detta på ”min sida”, alternativt skickar ett mail till support@trustbuddy.com

    Avslutningsvis kan vi med glädje informera alla våra långivare om att graden av lån med misskött återbetalning ligger långt under våra estimat. Per idag ligger vi på ca 1% av alla utlån. Att man uppnår så låg andel ”misskötta lån” underbygger att vi har ett bra koncept med bra och duktiga låntagare.

    Ha alla en fortsatt strålande vår,

    Vänliga hälsningar från oss på TrustBuddy

    wanjasvarjehanda

    13 april 2011 16:09

    Hej, Tobias!
    Tack för att du la in mailet så slapp jag ;)
    Vi har även fått ett sms med ungefär samma innehåll. Jag sa åt dem att omedelbart ta bort oss ur medlemsregistret när de betalade tillbaka pengarna men det har de uppenbarligen inte gjort.
    Att de går ut med denna info gör att jag misstänker att de fått ganska många KO-anmälningar på halsen. Jag har dock svårt att tänka mig att folk som blev förbannade har något större förtroende för Trustbuddy nu, de lär ju ha förlorat merparten av medlemmarna som var kvar från Loanland!
    Angående återbetalning: Kontakta dem igen! Inte för att det handlar om någon större summa men det är en ren principsak.
    Lycka till!

     
    Ingen bild

    Tobias

    14 juli 2011 15:56

    Jag har fortf inte fått tillbaka mina pengar från Trustbuddy. Mailar dem idag igen.

     
    Ingen bild

    Pernilla

    9 mars 2013 21:45

    Hej !

    Detta är nog en hatsida för Trustbuddy och här har ni en till som har klagomål på dom .
    De har verkligen lurat tills sig pengar utav mig ! Jag lånade pengar utav dom , har betalat in lite då och då till dom pga kunde inte betala in hela beloppet på en och samma gång , men har betalat in allt inom betalningsperioden .
    Men de har fortfarande inte fattat att de har fått all pengar och de vill hela tiden att jag ska förlänga mitt lån hos dom och även om jag säger att jag har betalat tillbaka allting och har bevis på det med , så säger dom att de "småpengarna" jag betalade in med de dög inte att betala tillbaka lånet med utan då har de använt mina pengar till att förlänga lånet ännu mera och nu begär de att jag ska betala lånet på nytt igen . Är så arg så jag kan spricka ..så jag kommer att gå med detta till Konsumentverket , för så för de ju inte göra !!!!!!

    wanjasvarjehanda

    13 april 2013 07:13

    Hej, Pernilla!
    Nej, någon hatsida för Trustbuddy är det inte, jag skrev inlägget för länge sedan men det är inte sådant denna blogg handlar om i normala fall =)
    Det du råkat ut för låter inget vidare. Det är dock så med denna typ av lån (gäller även sms-lån av olika slag samt en del andra blanco-lån) att man måste följa villkoren. Är det t.ex skrivet att avbetalning skall ske med 1000 kr per månad i 5 månader och du första månaden betalar in 300 kr och nästa månad 1700 kr så har du inte följt avtalet. I de flesta lånevillkor brukar det finnas en klausul om att lånegivaren har rätt att säga upp lånet sin helhet och kräva omedelbar återbetalning av hela lånesumman om man inte gör betalning enligt avtal. I och med att du inte följt planen så har ytterligare ränta tillkommit och det gör att skulden ökat, det är alltså därför de har förlängt lånet med de pengar du betalat in.
    Jag tycker inte att det är så snyggt gjort om de inte meddelat dig innan de gjorde så, jag tycker att du ska läsa villkoren noga och finns ingenting med där angående automatisk förlängning av lånetiden vid sen avbetalning och om de inte vill ändra sig så ska du definitivt kontakta konsumentverket för rådgivning.
    Lycka till, jag hoppas att du blir av med skulden!

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

    Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

    Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

    Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

    Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

    Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

    Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

    Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

    Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14

    This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is r...

    Presentation


    Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

    Fråga mig

    10 besvarade frågor

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Kategorier

    Kalender

    Ti On To Fr
              1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    <<< Januari 2011 >>>

    Sök i bloggen

    Sevärt, lusläst & lustigt

    Barnebys Blogglista

    Not Swedish?

    RSS

    Besöksstatistik

    Följ bloggen

    Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
    Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

    Gästa boken!


    Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se