Direktlänk till inlägg 13 april 2013

Tallhöjdens Värdshus, Danska Fall och glas från Älghult

Av wanjasvarjehanda - 13 april 2013 07:18

En dag i somras åkte vi genom Simlångsdalen och fick syn på ett rätt udda hotell samt en skylt med texten Danska Fall. Just då tog vi oss inte tid att kolla något av dem men de fanns kvar i minnet och några veckor senare bestämde vi oss för att styra kosan dit. Det är vi mycket glada för idag!


Tallhöjdens Värdshus är inte som något annat ställe vi bott på när vi behövt övernatta under våra inköpsresor. Med tanke på ekonomin så blir det alltid billigast möjliga alternativ, antingen hemma hos någon släkting eller på något lågbudgethotell med intetsägande miljö och tråkig mat. Någon gång har vi lyckats få en bra deal på ett bättre hotell men inte heller det har känts speciellt trevligt, de tycks alla vara inredda enligt samma mall och allt är vitt och opersonligt.

Tallhöjden är verkligen raka motsatsen!


 


Något som överraskade oss mycket var maten, som håller hög klass och definitivt hade kunnat serveras på någon av storstans finkrogar. Det känns att man tänkt till när det gäller råvaror och det mesta som serveras är närproducerat, något som framförallt märks på köttets kvalitet.


Det jag föll mest för var dock lugnet på Tallhöjden. Så fort vi kommit dit infann det sig, all stress var som bortblåst och jag som har stora sömnprblem sov gott hela natten.

Det är som att all oro och stress slukas, isoleras och göms någonstans långt borta i ingenstans.


Överallt finns något att titta på - Det mesta är kvar sedan stället drevs av Sture G. Ohlsson, som byggde värdshuset 1967 och inredde delvis med möbler från den egna möbelfabriken i Malmö samt med souvenirer från sina många resor. Vi blev nyfikna på en hel del saker, bland annat några slagbord som används som långbord i det stora tältet sommartid. Det blev aldrig av att vi tog bilder på borden men jag reagerade på att de påminde mycket om Bruno Mathsons "Maria flap". Långt senare fick jag för mig att surfa runt lite för att se om borden faktiskt kunde vara från Stures fabrik och se! Jag hittade ett likadant och visst var det Sture som varit i farten!
http://www.liveauctioneers.com/item/8002077


Förutom värdshus och möbelfabrik drev Sture G. Ohlsson en klädbutik, en möbel- och inredningsbutik samt keramikverkstan Tallhöjdens Stengods. Jag misstänker att det var en man som sällan gick sysslolös!


Det allra första jag la märke till när vi satte oss i matsalen var karafferna, vissa med den ursprungliga lädergördeln kvar.


 

Var kunde de komma ifrån? Färgen pratade lite Reijmyre men jag kände inte alls igen formen. Jag var helt enkelt tvungen att fråga!


Lotta, som driver Tallhöjden tillsammans med sin man, berättade att det en dag för några år sedan hade kommit in en kvinna som efter att ha sett sig om plockade upp ett glas och utbrast:

"Så ni har kvar mina glas, men var är resten?"
Kvinnan ifråga hade varit med och blåst allt glas som Sture köpte in i slutet av 60-talet! Hon arbetade då på Älghult och det är alltså därifrån glasen i detta inlägg kommer. Superspännande tycker jag och undrar givetvis vem hon är! Lotta vet inte vad hon heter, kanske någon av er som läser detta vet vem det kan vara?


 

Vinglaset skulle nog vara svårt att identifiera om man inte visste var det kom ifrån.


 

Detta lilla glas är ett vattenglas, eller selterglas om man så vill.


 

Jag har inte måtten på glasen så jag lägger in en bild för storleksjämförelse. Här ser ni också att vinglaset och det lilla vattenglaset har samma gröna färg, medan karafferna har en annan. Lampan uppe till vänster sitter ute vid parkeringen.


 

Glas på fot, perfekt för frukostjuicen. Känns det inte lite inspirerat av Signe Persson-Melin?


 

Bildbevis på att det faktiskt händer att vintern kommer även till södra Sverige. När det gäller boende på Tallhöjden så kan man välja mellan rum i huvudbyggnaden eller en egen liten stuga. Det finns även möjlighet hyra sal för fest, bröllop och konferens. 

Mer info på Tallhöjdens hemsida: www.tallhojden.se


I början av detta inlägg nämnde jag skylten vi åkte förbi, den där det stod Danska Fall.
Jodå, vi har givetvis varit där också och även det blev ett favoritställe i somras.


 

Det är alltså ett naturreservat som ligger i Simlångsdalen, en liten bit från Tallhöjden.


 

Jag gllar verkligen formen på bänkarna som står längs vandringleden, lite art déco-känsla så här mitt i skogen. Den förfallna gården är Eriksköp, jag hoppas innerligt att någon tar sig an och rustar upp den innan den är bortom all räddning!
Ibland kan man få en känsla av att man varit på ett ställe förut, trots att det är första gången man är där. Detta är ett sådant ställe för mig.


 

Här har vi fallen. De som känner mig väl vet hur mycket hav, vatten och skog betyder för mig som kraftkälla, det är där jag laddar batterierna. Det är inte Niagarafallet direkt men fullt tillräckligt för ge ro och energi.


Nu längtar vi till sommaren!

 
 
precis en sån

precis en sån

13 april 2013 19:03

Underbart inlägg! Hit reser jag gärna om vi har vägarna förbi.

http://precisensan.com/blogg

wanjasvarjehanda

13 april 2013 19:08

Gör det! Jag garanterar att du kommer uppskatta lugnet på Tallhöjden och energin från Danska Fall =)

 
Ingen bild

Peter Ohlsson

8 december 2013 22:06

Hej! Sture var min far och jag är uppväxt på "Tallis". Kul artikel. En kommentar dock kring de göra karafferna: jag tror inte de är från Älghult, misstänker att de istället är inköpta någonstans i Spanien. Lädergördeln är inte direkt Småland, snarare Spanien. Pappa körde ner till Spanien flera gången med en Volvo Duett och fyllde den med fina grejer. En gång hade han med sig två styck Gibraltar-apor som vi hade på värdshuset i säker 4-5 år.
//Peter

wanjasvarjehanda

21 januari 2014 04:00

Hej Peter!
Ledsen för sen respons, jag har inte fått någon avisering om att det låg en kommentar och väntade! Vad kul att du hörde av dig :) Jag tar gärna emot mer information om Sture, jag tycker det verkar ha varit en rätt spännande person. Att han reste mycket ser man fortfarande spår av på Tallhöjden.
Angående karafferna så var det de uppgifter jag fick av Lotta, enligt henne var det damen från Älghults som sagt att karafferna var bland de glasföremål hon var med och blåste. Men, det kan förstås röra sig om ett missförstånd.
Vet du hur det ligger till med slagborden? När började han tillverka dem?
Det vore jättekul om du ville återkomma till mig, nu vet jag ju inte om du ens kommer se mitt svar eftersom det var ett tag sedan du skrev här men hoppas kan jag ju göra. Du hittar min mailadress på vår hemsida www.wanjasvardagsrum.se
Annars kanske vi ses på Tallhöjden :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards