Alla inlägg under juni 2010

Av wanjasvarjehanda - 1 juni 2010 12:05

Många är de felaktiga uppgifter som florerar angående äldre möblers upphovsmän. Ofta handlar det om att folk väljer att sätta en känd formgivares namn på ett föremål i syfte att kunna sätta ett högre pris, men i andra fall - som troligtvis detta - så är det helt enkelt beroende på svårighet att hitta information.


Man ser en möbel som har likheter med något man sett tidigare och tar därmed för givet att formgivaren är densamma.

Detta är ett aber då den felaktiga informationen sprids som en löpeld via auktionshus, handlare och diskussionsforum, och jag anser det viktigt att man stoppar innan det händer.


Idag handlar det om ett bord. Eller egentligen flera bord.

Jag har tidigare läst om bordet av Otto Schulz för Boet som har sagts vara av Axel Einar Hjort för NK:


http://www.auktionsverket.se/dbk/rdbk_oversikt.asp?at=m&d=2009-10-27&sp=se&bm=G910&st=and&snr=0&in=1&tx=1&tl=boet


Jag minns inte var de korrekta uppgifterna kom fram eller vem det var som hittade dem, men tidigare var det alltså vedertaget att bordet var gjort av Hjort och tillhörde serien Typenko.

Bordet som man sett när man tagit detta för sanning är detta bord:

  

http://kataloger.norrkopingsauktionsverk.se/data/091121/1749.jpg


Förståeligt, de är ju inte helt olika. Å andra sidan är borden från samma tid (tidigt 30-tal) så det kanske inte är helt konstigt att herrarna Schulz och Hjort hade samma influenser. Dock är en skillnad, förutom skivans mönstring, att Hjorts bord saknar metallskon längst ner på benet.


I måndags var det en uppmärksam forumskribent på Antikprat

som hade varit på auktionsvisning i Uppsala och sett ett bord som tillskrevs Hjort, läs inlägget här: http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/358305.html?1275369507

Bordet han kikat på är detta, som enligt foruminlägget är betsat/målat istället för utfört i 2 träslag. Observera att det är bordet av Schulz som det skall likna, alltså inte Hjort som det står i auktionsbeskrivningen.


  

http://www.uppsalaauktion.se/objekt111267/axel_einar_hjort.html


Förutom att det tycks vara målat/betsat så har det en kantlist på metallfoten som inte återfinns hos något av de tidigare nämnda borden.


Så, vad är då detta? Är det någon som velat ha ett Schulz-bord men inte haft pengarna och därför gjort det själv? Eller är det kopierat i syfte att tjäna pengar? Kanske har någon haft ett bord som liknade Schulz och helt enkelt "förbättrat" det en smula?


Märkligt är det i alla fall. Jag råkade av en slump hitta ytterligare ett bord i samma anda, kanske kan det utauktionerade bordet härstamma från samma tillverkare och sedan gjorts om? Kika på det här bordet, som enligt beskrivningen var etikettmärkt Keravan vilket torde stå för det finska möbelsnickeriet Keravan Puusepäntehdas:

http://kataloger.norrkopingsauktionsverk.se/auction_objects/view/091121/1626


Inte likadant, men visst finns det likheter.


Det är inte alltid lätt att ta reda på sanningen, men jag är övertygad om att Uppsala Auktionskammare såsom varande ett seriöst auktionshus kommer att göra sitt bästa för att hitta korrekta uppgifter - så långt det nu går!


/W

ANNONS

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se