Inlägg publicerade under kategorin Kluriga ting

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961.

This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.

 

Ibland tar det tid att bevisa saker men det är det värt. I februari 2012 skrev jag ett inlägg om klädsnurran "Mina" från IKEA 1993, inlägget kan du läsa här. Jag skrev det med anledning av att det börjat säljas vansinnigt många sådana på Tradera, där säljarna påstod att den var från 50-talet. Slutpriserna brukade vid sådana påståenden uppgå till runt 500 kr. Vi är flera som brukar kontakta säljare som har så pass stora felaktigheter i sina auktionsnbeskrivningar, detta för att försöka
minimera spridningen av felaktig info (och för att folk ska veta vad det är de köper, förstås). Ibland tas det emot på rätt sätt och det görs ett tillägg i annonsen, andra gånger får man sura svar eller blir ignorerad.


Tiden gick, vissa tog till sig att det var en klädhängare från 90-talet men i de allra flesta fall fortsatte man skriva att det var en femtiotalare.

I maj i år, 2014, frågades det om en liknande i en grupp på Facebook. Jag skrev att modellen såldes av IKEA och Karolin Design samt säkerligen av flera på 90-talet. Då var det någon som länkade till en auktion på Bukowskis Market där hängaren var beskriven som "KLÄDHÄNGARE, "Sputnik", Osvaldo Borsani, Techno, formgiven 1961".


 

https://www.bukowskismarket.com/sv/541624-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea


Detta var 10 maj 2014 och jag skrev genast till Bukowskis Market:
"Jag blir nyfiken på varifrån uppgifterna om Osvaldo Borsani kommer, jag hittar ingen som helst tillförlitlig källa på att han skulle ha formgivit denna hängare. De har däremot sålts från 90-talet och framåt, bl.a av IKEA (med namnet Mina) och Karolin Design (tror de kallade den Saturnus).
Stående hängare ritade han men jag är ytterst tveksam till att han skulle ha ritat denna, därför vore jag tacksam för svar =)"

Då låg budet redan på 650 kr.


Svar från Bukowskis Market 13 maj 09:29:
"Den brukar traditionellt säljas som Borsani, men det går faktiskt inte att se någon skillnad vad jag vet på ”Sputnik” och ”Mina”. Inte heller har jag funnit någon dokumentation för att det är Borsani som formgivit den, endast att den brukar marknadsföras som Borsani av auktionshus och privata handlare. Jag har korrigerat katalogtexten och skrivit till Ikea. Då ”Mina” verkar vara lika eftersökt, låter vi auktionen fortgå."


Det man valde att göra var alltså att lägga till "alt. "Mina", IKEA." i beskrivningen.

Jag skrev ett långt svar där jag tog upp flera vanliga felattribueringar, om klädsnurran skrev jag detta:
"Troligtvis så har det börjat med att någon enstaka handlare eller auktionsförrättare sett en likhet med Borsanis golvstående klädhängare och sedan har uppgiften spridit sig.
Faran med att som auktionshus använda dessa uppgifter utan dokumentation är att de sprids vidare då många tar den info ni förmedlar som sanning och tar för givet att uppgifterna är säkra.
En korrekt annonserad klädsnurra går för runt hundralappen på Tradera, vid enstaka tillfällen så har felattribuerade (beskrivna som 50-tal) gått för över 500 kr. Det var dock innan jag skrev mitt blogginlägg. En värdering på 1500 kr är oerhört missvisande och med korrekta uppgifter från start så betvivlar jag starkt att den skulle vara uppe i 700 kr nu. I mina ögon så hör den inte hemma hos er överhuvudtaget vare sig kvalitets- eller prismässigt.".


Efter det fick jag endast läskvitto men inget svar. Vinnande bud landade på 850 kr, vilket med köparprovision på 22,5% och slagavgift 50 kr innebär att köparen fick betala 1091 kr.


Jag inbillade mig att de kanske skulle bli lite mer försiktiga med attribueringen, någonstans hoppades jag nog på att de skulle eftersöka dokumentation innan de la ut en sådan nästa gång. Så blev nu inte fallet. 27 maj såldes ytterligare en.

https://www.bukowskismarket.com/sv/542299-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea.

Slutpriset blev 1400 kr, d.v.s makalösa 1765 kr inkl. provision och slagavgift.


Men nu måste det väl ändå vara slut? Nix, pix. 7 juni såldes en till, denna gång har man fortfarande med både Borsani och IKEA men har tagit bort 1961 efter "Borsani" och lagt till "1900-talets andra hälft" efter "alternativt "Mina", IKEA". Man forsätter alltså hävda att Borsani designat modellen. Slutpris blev 450 kr (601 kr inkl. provision och avgifter).

https://www.bukowskismarket.com/sv/547551-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-alternativt-mina-ikea-1900-talets-andra-halft.


För några dagar sedan skulle jag ta upp detta i samband med en diskussion om felattribueringar. Jag sökte snabbt på Bukowskis Market och tänkte länka till den klädsnurra som sålts senast men tappade andan när jag såg den:


 

https://www.bukowskismarket.com/sv/574936-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-etikettmarkt-undertill.


Etikettmärkt? Vad var nu detta? Kunde det verkligen vara Borsani som designat den för Tecno eller hade det gått så långt att folk börjat falskmärka dem? Jag trodde på det senare (lägg märke till att etiketten satts ovanpå rester av tapet/väggfärg), om än det verkade en smula långsökt när det trots allt inte handlar om så vansinnigt stora summor.


Som tur är så finns företaget Tecno fortfarande och jag mailade dem, samtidigt som jag stilla undrade varför jag inte gjort det för länge sen. Förklarade att denna hängare attribuerades till Borsani hos auktionshus och handlare både i Sverige och runt om i världen och länkade till den etikettmärkta.


Här kommer svaret som jag mottog imorse från Tommaso Fantoni Borsani:

"On behalf of Mrs. Valeria Borsani Fantoni I write to confirm that any attributionof this piece to Osvaldo Borsani or Tecno is completely arbitrary.
The archives which carry all the design and production literature until 1985, until Osvaldo was alive, have no trace of such a piece and no one remember even the most remote form of prototype for it.
The label on the back of the piece you attached is clearly false to us."


Han skriver alltså att det inte finns några som helst spår av denna klädhängare i deras arkiv, som innehåller samtliga föremål från Tecno och Osvaldo Borsani t.o.m 1985, ingen minns heller att det någonsin ens skulle ha gjorts minsta skiss eller prototyp till något liknande. Han skriver vidare att etiketten helt klart är falsk.


Det är alltså så att någon i bedrägligt syfte satt på en Tecno-etikett. För mig är det svårt att tro att det skulle vara enbart för att sälja just det exemplaret, det troliga är att säljaren vill att man skall kunna fortsätta sälja dessa massproducerade IKEA-hängare till överpris.


Utomlands finns det många handlare som säljer den som Borsani, även på Ebay. I skrivande stund visar en sökning på Tradera att det just nu finns 4 aktiva annonser där med uppgifter om att Borsani designat klädsnurran. Bland objekt som blivit sålda de senaste 60 dagarna finns 2: En gick för 417 kr och en för 1200 kr. Någon skriver dessutom att den är designad av Borsani för IKEA 1961 och "Inte många kvar så borde stiga ytterligare i värde!" samt hänvisar till ett blogginlägg där man listar 

IKEA-prylar som går dyrt på auktion. Bloggen är välbesökt och i inlägget står det:
"Klädhängaren Sputnik av Osvaldo Borsani, formgiven för IKEA 1961, värderas till runt 1500 kronor på landets auktionsverk. Bild: Bukowskis." Här vill jag klargöra att det inte är bloggaren som gjort fel, hen har gjort som så många andra och förlitat sig på att auktionshusen vet vad de säljer.


Jag hoppas nu att vi gemensamt kan göra vad vi kan för att få stopp på detta, samt att auktionsfirmorna slutar skriva att det är Borsonis design. För att få större spridning på denna information så har jag skrivit detta inlägg även på engelska och kommer lägga in länken på utländska forum där jag sett att man ifrågasatt attribueringen.


Det vore onekligen intressant att veta vem som började sprida uppgiften om Borsani, och vem som döpte hängaren till Sputnik.

ANNONS
Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14

This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is rather important.

Let's put an end to the spreading of false attributions!
(Inlägget finns även på svenska)

 

In February 2012 I wrote about the coat hanger "Mina" by IKEA 1993, you'll find the post here (written in Swedish). I wrote it because there had been a sudden explosion of those at Tradera (Swedish Ebay), where almost everybody described it as an item from the 50's. The bids often reached around 500 SEK (about 52 Euro). If you tried to tell the seller that it was a 90's item it could in some cases result in the seller editing the ad but mostely you'd just get a grumpy response or none at all.


In May this year (2014) someone asked about a hanger of this kind in a Q&A-group on Facebook. I responded that the model was sold by IKEA (Mina), Karolin Design (Saturnus) and probably by other manufacturers during the 90's and someone else found it at the Swedish auction firm Bukowskis Market (one of the largest auction firms in Sweden) where it was described as "KLÄDHÄNGARE, "Sputnik", Osvaldo Borsani, Techno, formgiven 1961" (Coat hanger, "Sputnik", Osvaldo Borsani, Techno, designed
in 1961).


 

https://www.bukowskismarket.com/en/541624-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea


This was May 10 2014 and I e-mailed the auction firm immediatly, asking them where they got the information about Borsani and telling them that it was a 90's hanger sold by IKEA (and similar by Karolin Design among others). I also wrote that I couldn't find any information what so ever about Borsani making a wall mount hanger similar to this one.
At that point the bidding had reached 650 SEK.


May 13 09:29 Bukowskis Market replied:

"Den brukar traditionellt säljas som Borsani, men det går faktiskt inte att se någon skillnad vad jag vet på ”Sputnik” och ”Mina”. Inte heller har jag funnit någon dokumentation för att det är Borsani som formgivit den, endast att den brukar marknadsföras som Borsani av auktionshus och privata handlare. Jag har korrigerat katalogtexten och skrivit till Ikea. Då ”Mina” verkar vara lika eftersökt, låter vi auktionen fortgå."

 

In English:
It's usually sold as Borsani, but as far as I can tell there is simply no way telling the difference between "Sputnik" and "Mina". I haven't found any documentation about it being designed by Borsani, only that it's usually advertised as Borsani by auction firms and dealers. I've modified the description and added IKEA. As "Mina" seems to be as sought after, we'll let the aucion continue.


So, what they chose to do was adding "alt. "Mina", IKEA." (alt.=alternatively).

I replied with a long letter about all sorts of wrong attributions and the importance of them only using reliable sources as people in general trust their knowledge. I also told them that the attribution to Borsani probably was the result of a dealer or auction firm noticing a slight similarity to Borsanis floor standing coat racks and started spreading the attribution, and that a correctly attributed item probably never would have gotten so many bids. Also that I simply didn't think an item like that was good enough for them to
sell (they have a minimum limit of 1500 SEK value when they take an item up for auction and those are usually found in fleamarkets for 20-100 SEK/2-10 Euro).

They didn't respond. The winning bid was 92 Euro, plus commission fee 22,5% and hammer fee 5 Euro, which makes a total of almost 118 Euro.


After the auction ended I sort of hoped they would do some research before selling one of those again but my, oh my, May 27 they were at it again:

https://www.bukowskismarket.com/en/542299-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea.

152 Euro, which means 191 Euro commission fee and hammer fee included.


Oh, please, let it end here!

Nope. The next one was sold June 7:th. Bidding ended at 48 Euro (makes a total of almost 64
Euro).

https://www.bukowskismarket.com/en/547551-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-alternativt-mina-ikea-1900-talets-andra-halft


In the description they had removed the design year (1961) and instead they wrote it was from the second half of the 20th century. Oh well, that's right, 1993 is the second half of the 20th century but they still had the attribution to Borsani.

 

A few days ago we were discussing false attributions and descriptions in the Q&A-group on Facebook and I was going to show the coat hanger as an example of auction firms not being reliable sources. I searched for Borsani among past auctions at Bukowskis Market and was going to link to the first one I found. I changed my mind when seeing this one:


 

https://www.bukowskismarket.com/en/574936-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-etikettmarkt-undertill.


"Etikettmärkt undertill" means labeled underneath...

Say what now, labeled? Could it be true that Borsani designed this one for Tecno or has someone really made an effort to commit a forgery? After looking at the picture I was quite sure it was the latter, note the pieces of wall paint/wall paper underneath...


Luckily the company Tecno has a website so I sent them an e-mail (while wondering why I didn't do that a long time ago). I explained to them how often I had seen the coat hanger attributed to Borsani, Tecno and linked to the auction with the labeled one.


This is the reply that I received this morning from Tommaso Fantoni Borsani:

"On behalf of Mrs. Valeria Borsani Fantoni I write to confirm that any attribution of this piece to Osvaldo Borsani or Tecno is completely arbitrary.
The archives which carry all the design and production literature until 1985, until Osvaldo was alive, have no trace of such a piece and no one remember even the most remote form of prototype for it.
The label on the back of the piece you attached is clearly false to us."


This means someone clearly put the label on the IKEA hanger for fraudulent purposes. I find it hard to believe it's just to sell one single item, more likely to show one single proof of authenticity in order to enabling the on going false attribuations to hype the item on the market.


I've googled "Borsani sputnik" and there are many dealers abroad selling those coat hooks, also at Ebay. Among ads at Tradera (Swedish Ebay) there are right now 4 of those for sale attributed to Borsani and 2 sold during the last 60 days (417 SEK and 1200 SEK). One of the sellers also writes that there are not many left of those so the price should be expected to rise... Someone referres to a blogg post where the blogger lists old IKEA furniture which use to get high bids and where it's said that Borsani designed it for IKEA in 1961. Rather confusing. Although, the blogger has done nothing wrong,
as most people she thougt large aucion firms are reliable and look things up before puttng thngs up for sale.


It would be rather interesting to know who started it all and who named it Sputnik.

ANNONS
Av wanjasvarjehanda - 3 juli 2012 20:15

Det är inte alltid lätt att hitta uppgifter när man bara har känslan att gå på!
Är sakerna tillverkarmärkta så är ju saken biff men dessvärre finns det rackarns många objekt som inte är det. Vissa har aldrig varit märkta överhuvudtaget och andra har burit en etikett som trillat bort under årens gång.


Min första tanke när jag hittade denna möbel var IKEA, dock var det ingen som sett den i någon av sina gamla kataloger. En av dem som fick se en bild skrev att en väninna sett en likadan med etikett från IKEA så då kändes det hela rätt klart men det visade sig att det inte var just den.


Fnulade vidare.


Kunde det kanske vara Horreds? Kikade på deras Facebooksida där de lagt upp ett fåtal bilder på möbler från 60- & 70-talet och kände väl att hmm, jo, kanske...


Mio har ju funnits ett bra tag, kanske var det någon av deras serier? Det visade sig svårt att hitta uppgifter om äldre möbler därifrån på nätet så den tanken lades snabbt på hyllan.
Ja, alltså inte på just den hylla jag sökte information om, utan någonstans längst in i bakhuvudets hyllsystem.


Jag behövde helt enkelt få tag på någon som sett mängder av bilder på dåtidens möbler och skrev till en person som som jag varit i kontakt med tidigare på tidningen Hus & Hem Retro. Jodå, hon kände allt igen den men visste inte var den kom ifrån, så hon tipsade om en annan person som i sin tur ledde mig till en hjälpsam själ som visste precis vad det var!


Här ser ni katalogbilden från Ulferts Möbler i Tibro 1970. Katalogtexten berättar att möbeln heter Solö och är formgiven av Elsa & Nordahl Solheim.


 


Delarna är flyttbara så man kan välja mellan att ha sängarna ihop eller separerade av en av hylldelarna och de små lådorna går att ställa på olika hyllor. Så här beskrivs möbeln i katalogen:

"Solö har många praktiska detaljer. Klockan t.ex hyllan för böcker, eller den nedre skåpklaffen som kan fällas ut och bli sängbord. Och färgerna. Vitt och orange. Genomtänkt. Solö tillverkas vitlackerad med orange dekorfärg i fyllningar och paneler."


De norska formgivarna Elsa & Nordahl Solheim designade bland annat fåtöljen Kengu för Rybo på 60-talet, den och mer om och av Elsa och Nordahl Solheim kan ni läsa här: http://www.bt.no/bolig/Skapte-ettertrakta-klassikarar-2675394.html
Jag har försökt komma i kontakt med Elsa och hoppas att hon svarar så att jag får berätta lite mer om deras möbler.


Du som vill se kombinationsmöbeln Solö i verkligheten får chansen 26-28 oktober 2012 då den kommer att finnas till salu i vår (Wanjas Vardagsrums) monter på Retromässan i Stockholm :)

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se