Alla inlägg under februari 2012

Av wanjasvarjehanda - 23 februari 2012 20:30

Alla som är intresserade av design vet att en formgivares namn avgör prisbilden.

Faran är när prisbilden baseras på en felaktig attribuering, något som är väldigt vanligt idag när alla sitter och letar information på nätet.

Det kan räcka med att ett enda auktionshus eller en enda handlare skrivit felaktiga uppgifter så börjar spridningen och en av de största kanalerna för denna desinformation är Tradera.


Ta t.ex takkronorna med Swarovskikristallpärlor som hos många auktionsfirmor både i Sverige och utomlands sägs vara från Lobmeyr men som i själva verket är formgivna av Emil Stejnar för Ohne Pause Espresso 1955 och tillverkade av Rupert Nikoll:

   

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2011/01/14/4366477-lampor-fran-lobmeyr-eller-nikoll-uppdatering/

Lampan tillhör en serie med namnet Pyra och finns i olika storlekar. När det gäller just denna så brukar priset vara ungefär detsamma oavsett om det står Lobmeyr eller Nikoll i auktionsbeskrivningen.


Värre är det med glasbordet där rätt uppgifter om formgivare kom fram så sent som 2008:


Bordet har tidigare sålts som dansk design av Illum Wikkelsø hos såväl auktionsfirmor och handlare och priset låg på 7 000-14 000 kr. Enstaka uppgifter fanns dock om att det skulle vara tillverkat av Örebro Glasfabrik men detta kunde inte bekräftas. 

Björn på Form Design Scandinavia hittade sedan uppgifter om bordets formgivare i en gammal katalog från Nilssons Möbler i Lammhult, du kan läsa mer om det på Retroforum, där även katalogbilden finns upplagd: http://www.retroforum.se/index.php?topic=387.0



Bordets formgivare heter Fredrik Schriever-Abeln och det var mycket riktigt Örebro Glas som stod för tillverkningen. Uppgifterna är bekräftade av både formgivarens släktingar och tidigare anställda på Örebro Glas.


Men då så, tänker du, då är det väl hans namn som antikhandlarna skriver numera?

Nix, så enkelt är det inte. Ett okänt namn gör att man inte kan ta lika mycket betalt så vissa av handlarna fortsätter att hävda att det är Wikkelsö och blir inte det minsta glada om man försöker få dem att ändra sig. De fortsätter glatt att ta upp till 14 000 kr för Wikkelsö-bordet som inte är av Wikkelsö medan vi andra tar 3 500-4 000 kr för ett bord av Fredrik Schriever-Abeln.


Sen har vi kopparlamporna som många handlare och Traderasäljare envist fortsätter att hävda är designade av Hans-Agne Jakobsson men som faktiskt är tillverkade av det danska företaget Coronell Elektro A/S och ritade av Werner Schou, dem skrev jag om här:

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2010/09/21/3609678-kopparlamporna-som-saljs-som-hans-agne-jakobsson/





Att vi är flera bloggare som har lagt upp bilder från kataloger och tidskrifter hjälper alltså inte här heller. Precis som att väldigt många hävdar att Hans-Agne Jakobsson gjort alla lampor med böjbara armar stämplade AJH Pat och en siffra. Att dessa lampor dessutom är märkta med andra tillverkarnamn tycks inte bekomma dem och försöker man sprida informationen om att AJH bara var ett företag som tillverkade armaturdelar såsom de böjbara armarna så får man på moppo. Jag har tyvärr inte lyckats få fram info om företaget men när det väl kommer så hamnar det här!

Lustigt också hur man kan få AJH till Hans-Agne Jakobsson men den fantasin finns det uppenbarligen ganska många som besitter! En säljare jag var i kontakt med angående just detta hävdade till och med att Hans-Agnes små mässingsljusstakar är stämplade AJH. Konstigt nog så ville han inte visa någon bild på en ljusstake med den stämpeln.


Sen ska man kanske tänka på också att alla de lampor som är märkta "Hans-Agne Jakobsson, Markaryd" inte nödvändigtvis är formgivna av honom bara för att de är tillverkade av hans företag.


Nåväl, det finns mängder med liknande felattribueringar. Det jag är nyfiken på idag är en fåtölj, nämligen denna:

Easy chair by Viggo Boesen at Decopedia

http://www.deconet.com/decopedia/object/265406/Easy_chair_by_Viggo_Boesen



Uppgifterna är få om denna fåtölj men den har länge attribuerats till Viggo Boesen och den finns även som gungstol. Förvånad blev jag därför när jag för en tid sedan såg att Lauritz skrev att den var formgiven av arkitekt Martin Olsen 1952-53 och tillverkad av Vik & Blindheim, Sykkylven, Norge (som köptes upp av Ekornes). När jag letade runt lite så såg jag att en annan bloggare kastat den uppgiften i sjön p.g.a att Magnus Olsen var dansk och tillverkaren som anges norsk men det är inte samma person som avses.


Nu verkar det som att flera auktionshus går på den uppgiften och det skulle vara spännande att se var den kommer ifrån och om detta kommer att påverka prisnivån. Det synes mig dock märkligt att samma auktionshus, alltså Lauritz, inte är konsekventa i sin attribuering: Igår såldes en soffa i samma serie till det skyhöga priset 56 000 kr, trots ett uselt skick och med ett nytt bakben som inte ens liknar originalbenet.


Frågan är nu, hade budgivningen nått lika högt om det istället stått Magnus Olsen?

Är det i detta fall viktigare med form än formgivare och kommer vi någonsin få se en katalog eller ett produktblad som bekräftar vem som ritat dessa möbler?


Nya uppgifter!
13 juni 2013 skrev Bruun Rasmussen en artikel där stolen fått en helt annan formgivare, nämligen Philip Arctander. Deras efterforskningar verkar grundliga och uppgiften styrks med tidningsannonser från slutet av 40-talet. Läs mer här:

http://www.bruun-rasmussen.dk/vfs/news/130613-2.html?lang=en

ANNONS
Av wanjasvarjehanda - 21 februari 2012 15:15

När vi öppnade butik 2007 köpte jag in en klädsnurra på Tradera. Jag hade ingen aning om var den kom ifrån eller när den tillverkades, bara att den var rätt kul. Långt senare fick jag uppgifter om att den var relativt nytillverkad och såldes av IKEA.


Kring 2008 såg jag att en snarlik fanns från Karolin Design, den är dock i svart/krom eller vit/krom (har för mig att den även fanns i andra färger men ska låta det vara osagt). Karolin Design kallade den Saturnus och priset var 449 kr.


Varianten från IKEA säljs ofta på Tradera där jag har sett många gå för runt hundralappen, på loppis kan man hitta dem för en tia. Det händer dock alltför ofta att säljare på Tradera skriver att de är 50-tal och ovanliga, vilket givetvis trissar upp priset om budgivarna inte haft koll på IKEA:s produktion de senaste åren.

I januari användes just en sådan beskrivning i en Traderaauktion och slutpriset blev 517 kr. Jag hade mailat säljaren om att den var från IKEA och såldes kring år 2000, denne hade uppenbarligen även fått upplysningar om att liknande sålts i designbutiker. Säljaren valde att gära ett tillägg i beskrivningen om att den sålts på Village och var dyr som kvicksilver. Att den i själva verket var från IKEA valdes uppenbarligen bort...


Samma dag som auktionen avslutades lade en annan säljare ut en likadan, även den beskriven som 50-tal och ovanlig. Jag mailade säljaren som svarade att h*n hämtat uppgifterna från den nyss avslutade auktionen. Sent omsider gjordes ett tillägg om att h*n fått mail om att den "inte är 50-tal utan troligtvis modernare än så". Slutpris 416 kr.


Så kom det en ny annons igår. Samma säljare som i den första auktionen. Denna gång anges i beskrivningen att den är från Village. Att den i själva verket är från IKEA är tydligen inte intressant.


Jag har själv inga nyare kataloger från IKEA så jag blev oerhört glad när Pia som har bloggen Fynddagboken idag delade med sig av en bild :)


 


MINA Klädsnurra svarta klot och knoppar av bok-Rör och fästplatta av epoxilackerad metall.
Den var en av nyheterna i 1993 års katalog och såldes för 195 kr, hur många år den fanns i sortimentet vet jag inte men det var nog ett tag.

Pia skriver att det finns flera klädhängare och tamburmajorer i IKEAs 90-talskataloger som idag brukar säljas som 50- & 60-tal, jag hoppas givetvis på bilder :)

Tack, Pia!


Förhoppningen är att vi som bloggar om prylar från 50-, 60- & 70-talet kan hjälpas åt att föra fram dylika nyare produkter i ljuset i ett försök att minska alla falska uppgifter som florerar på nätet, inte minst på Tradera. Det finns ju ett gäng sådana, såsom skoställ, diskställ och annat som alltid har orden 50-tal och string i auktionsrubriken för att locka köpare. Många tror säkert att det är äldre prylar de säljer men det är dessvärre ganska vanligt att säljaren är mycket väl medveten om att varan är nyproducerad.


Vad säger ni, kan vi göra en gemensam kraftansträngning för att sprida ärlig information?


ANNONS
Av wanjasvarjehanda - 4 februari 2012 13:45

Albin Johansson & Söner i Hyssna har tillverkat stolar sedan 1920 och vi har haft några av deras 60-tals-modeller. Dessa stolar är formgivna av Carl-Ewert Ekström, som ritade ett antal stolar för Albin i Hyssna. Lite har han nog blickat över sundet när han han ritade dem!


 


Sen har vi just nu för andra gången köpt in en 60-talsmodell i jakaranda, den vet jag inte vem som ritat:

 


Stolarna från Albin är oftast brännmärkta under sitsen och ibland på insidan av ramen, dock inte alltid. Ibland står även formgivarens namn med, om det är Carl-Ewert Ekström så står det C-E Ekström.


Flera av modellerna är starkt inspirerade av dansk design och just den modellen som jag trodde mig ha köpt in nu är det verkligen:


http://www.bukowskismarket.com/items/128091-stolar-4-st-albin-johansson-soner-hyssna-1950-1960-tal



Troligtvis är den formgiven av Birger Höglund, jämför med denna stol som döptes till Sälen:

http://www.albinihyssna.se/www/live/stdsubmenu.aspx?TreeID=272



Så, till våra nyinköpta stolar, som jag alltså var övertygad om var från Albin i Hyssna. När vi hämtat dem började jag kika lite närmare på dem och kände att hmm... Nä, de är ju inte riktigt likadana som Albin-stolarna! Det som skiljer mest är ryggstödet: Ovansidan är rakare på våra stolar och den nedre delen går inte ner lika mycket i mitten. Lägg även märke till att sidan av ryggstödet är delad, vilket den inte ser ut att vara på Albin-stolarna.


På forumet Precis en så'n har Albin-stolarna diskuterats ett par gånger och då har det visats bilder på liknande stolar från danska Vamo Sönderborg. Dessa var dock med klädd rygg.

Så, jag letade runt på nätet igår och hittade flera av samma modell som våra och några av dem var stämplade Vamo Sönderborg, dock inte alla. Jag har bara lossat på undertyget på en av våra än så länge, jag hoppas hitta en stämpel på någon av dem. Att de är av den danska modellen råder dock inget tvivel om!


Frågan som uppstår är givetvis vem som var först, Vamo eller Albin. Jag är nog rätt säker på att det var någon av formgivarna hos Albin som lät sig "inspireras". Denna typ av plagieringar var inte poppis ens då men kanske var det svårare att göra något åt det när det inte skedde inom samma land?


Vem som ritat de danska stolarna har jag inte lyckats lista ut. Visst finns det de som attribuerar dem till Arne Vodder men något som styrker den uppgiften hittar jag inte. Andra som ritat stolar för Vamo Sönderborg är t.ex Johannes Andersen och Ib Kofod-Larsen.


Många av Vamos modeller tillverkades även av Povl Dinesen och jag har sett någon som haft dessa stolar skriva att de är tillverkade där, jag har dock inte sett dem med Dinesens stämpel. Stolarna finns inte med i danska Furniture Index.


Vet du kanske mer om stolarna? Eller sitter du på uppgifter om vem som ritat vad för Vamo? Då får du gärna maila till info(a)wanjasvardagsrum.se för vi är nyfikna!

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se