Direktlänk till inlägg 23 september 2014

Osvaldo Borsani har INTE designat en vägghängd klädhängare vid namn Sputnik - Svar från Tecno

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961.

This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.

 

Ibland tar det tid att bevisa saker men det är det värt. I februari 2012 skrev jag ett inlägg om klädsnurran "Mina" från IKEA 1993, inlägget kan du läsa här. Jag skrev det med anledning av att det börjat säljas vansinnigt många sådana på Tradera, där säljarna påstod att den var från 50-talet. Slutpriserna brukade vid sådana påståenden uppgå till runt 500 kr. Vi är flera som brukar kontakta säljare som har så pass stora felaktigheter i sina auktionsnbeskrivningar, detta för att försöka
minimera spridningen av felaktig info (och för att folk ska veta vad det är de köper, förstås). Ibland tas det emot på rätt sätt och det görs ett tillägg i annonsen, andra gånger får man sura svar eller blir ignorerad.


Tiden gick, vissa tog till sig att det var en klädhängare från 90-talet men i de allra flesta fall fortsatte man skriva att det var en femtiotalare.

I maj i år, 2014, frågades det om en liknande i en grupp på Facebook. Jag skrev att modellen såldes av IKEA och Karolin Design samt säkerligen av flera på 90-talet. Då var det någon som länkade till en auktion på Bukowskis Market där hängaren var beskriven som "KLÄDHÄNGARE, "Sputnik", Osvaldo Borsani, Techno, formgiven 1961".


 

https://www.bukowskismarket.com/sv/541624-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea


Detta var 10 maj 2014 och jag skrev genast till Bukowskis Market:
"Jag blir nyfiken på varifrån uppgifterna om Osvaldo Borsani kommer, jag hittar ingen som helst tillförlitlig källa på att han skulle ha formgivit denna hängare. De har däremot sålts från 90-talet och framåt, bl.a av IKEA (med namnet Mina) och Karolin Design (tror de kallade den Saturnus).
Stående hängare ritade han men jag är ytterst tveksam till att han skulle ha ritat denna, därför vore jag tacksam för svar =)"

Då låg budet redan på 650 kr.


Svar från Bukowskis Market 13 maj 09:29:
"Den brukar traditionellt säljas som Borsani, men det går faktiskt inte att se någon skillnad vad jag vet på ”Sputnik” och ”Mina”. Inte heller har jag funnit någon dokumentation för att det är Borsani som formgivit den, endast att den brukar marknadsföras som Borsani av auktionshus och privata handlare. Jag har korrigerat katalogtexten och skrivit till Ikea. Då ”Mina” verkar vara lika eftersökt, låter vi auktionen fortgå."


Det man valde att göra var alltså att lägga till "alt. "Mina", IKEA." i beskrivningen.

Jag skrev ett långt svar där jag tog upp flera vanliga felattribueringar, om klädsnurran skrev jag detta:
"Troligtvis så har det börjat med att någon enstaka handlare eller auktionsförrättare sett en likhet med Borsanis golvstående klädhängare och sedan har uppgiften spridit sig.
Faran med att som auktionshus använda dessa uppgifter utan dokumentation är att de sprids vidare då många tar den info ni förmedlar som sanning och tar för givet att uppgifterna är säkra.
En korrekt annonserad klädsnurra går för runt hundralappen på Tradera, vid enstaka tillfällen så har felattribuerade (beskrivna som 50-tal) gått för över 500 kr. Det var dock innan jag skrev mitt blogginlägg. En värdering på 1500 kr är oerhört missvisande och med korrekta uppgifter från start så betvivlar jag starkt att den skulle vara uppe i 700 kr nu. I mina ögon så hör den inte hemma hos er överhuvudtaget vare sig kvalitets- eller prismässigt.".


Efter det fick jag endast läskvitto men inget svar. Vinnande bud landade på 850 kr, vilket med köparprovision på 22,5% och slagavgift 50 kr innebär att köparen fick betala 1091 kr.


Jag inbillade mig att de kanske skulle bli lite mer försiktiga med attribueringen, någonstans hoppades jag nog på att de skulle eftersöka dokumentation innan de la ut en sådan nästa gång. Så blev nu inte fallet. 27 maj såldes ytterligare en.

https://www.bukowskismarket.com/sv/542299-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-alt-mina-ikea.

Slutpriset blev 1400 kr, d.v.s makalösa 1765 kr inkl. provision och slagavgift.


Men nu måste det väl ändå vara slut? Nix, pix. 7 juni såldes en till, denna gång har man fortfarande med både Borsani och IKEA men har tagit bort 1961 efter "Borsani" och lagt till "1900-talets andra hälft" efter "alternativt "Mina", IKEA". Man forsätter alltså hävda att Borsani designat modellen. Slutpris blev 450 kr (601 kr inkl. provision och avgifter).

https://www.bukowskismarket.com/sv/547551-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-alternativt-mina-ikea-1900-talets-andra-halft.


För några dagar sedan skulle jag ta upp detta i samband med en diskussion om felattribueringar. Jag sökte snabbt på Bukowskis Market och tänkte länka till den klädsnurra som sålts senast men tappade andan när jag såg den:


 

https://www.bukowskismarket.com/sv/574936-kladhangare-sputnik-osvaldo-borsani-techno-formgiven-1961-etikettmarkt-undertill.


Etikettmärkt? Vad var nu detta? Kunde det verkligen vara Borsani som designat den för Tecno eller hade det gått så långt att folk börjat falskmärka dem? Jag trodde på det senare (lägg märke till att etiketten satts ovanpå rester av tapet/väggfärg), om än det verkade en smula långsökt när det trots allt inte handlar om så vansinnigt stora summor.


Som tur är så finns företaget Tecno fortfarande och jag mailade dem, samtidigt som jag stilla undrade varför jag inte gjort det för länge sen. Förklarade att denna hängare attribuerades till Borsani hos auktionshus och handlare både i Sverige och runt om i världen och länkade till den etikettmärkta.


Här kommer svaret som jag mottog imorse från Tommaso Fantoni Borsani:

"On behalf of Mrs. Valeria Borsani Fantoni I write to confirm that any attributionof this piece to Osvaldo Borsani or Tecno is completely arbitrary.
The archives which carry all the design and production literature until 1985, until Osvaldo was alive, have no trace of such a piece and no one remember even the most remote form of prototype for it.
The label on the back of the piece you attached is clearly false to us."


Han skriver alltså att det inte finns några som helst spår av denna klädhängare i deras arkiv, som innehåller samtliga föremål från Tecno och Osvaldo Borsani t.o.m 1985, ingen minns heller att det någonsin ens skulle ha gjorts minsta skiss eller prototyp till något liknande. Han skriver vidare att etiketten helt klart är falsk.


Det är alltså så att någon i bedrägligt syfte satt på en Tecno-etikett. För mig är det svårt att tro att det skulle vara enbart för att sälja just det exemplaret, det troliga är att säljaren vill att man skall kunna fortsätta sälja dessa massproducerade IKEA-hängare till överpris.


Utomlands finns det många handlare som säljer den som Borsani, även på Ebay. I skrivande stund visar en sökning på Tradera att det just nu finns 4 aktiva annonser där med uppgifter om att Borsani designat klädsnurran. Bland objekt som blivit sålda de senaste 60 dagarna finns 2: En gick för 417 kr och en för 1200 kr. Någon skriver dessutom att den är designad av Borsani för IKEA 1961 och "Inte många kvar så borde stiga ytterligare i värde!" samt hänvisar till ett blogginlägg där man listar 

IKEA-prylar som går dyrt på auktion. Bloggen är välbesökt och i inlägget står det:
"Klädhängaren Sputnik av Osvaldo Borsani, formgiven för IKEA 1961, värderas till runt 1500 kronor på landets auktionsverk. Bild: Bukowskis." Här vill jag klargöra att det inte är bloggaren som gjort fel, hen har gjort som så många andra och förlitat sig på att auktionshusen vet vad de säljer.


Jag hoppas nu att vi gemensamt kan göra vad vi kan för att få stopp på detta, samt att auktionsfirmorna slutar skriva att det är Borsonis design. För att få större spridning på denna information så har jag skrivit detta inlägg även på engelska och kommer lägga in länken på utländska forum där jag sett att man ifrågasatt attribueringen.


Det vore onekligen intressant att veta vem som började sprida uppgiften om Borsani, och vem som döpte hängaren till Sputnik.

 
ANNONS
 
Ingen bild

Man With No Name

24 september 2014 00:18

Otrolig envishet från dig, jag är verkligen imponerad.
Snudd på bedrägeri av auktionshuset ifråga, nästan så att en juridisk instans skulle få pröva det.
Dagens applåd till dig!

wanjasvarjehanda

24 september 2014 01:43

Det är nog snarare den som satt på etiketten som är bedragare, dock borde alla auktionshus vara mer noggranna med vilka uppgifter de sprider. Jag kan förstå om de mindre auktionsfirmorna inte alltid har info om formgivare och tillverkare men då brukar de å andra sidan (för det mesta) inte skriva något om det överhuvudtaget. Det är när stora auktionsfirmor använder sig av gissningar eller vad de sett att saker "brukar" säljas som som det blir farligt. Det bör inte vara något problem för köparna att reklamera de hängare som sålts, hoppas jag i alla fall =)

 
bohemicum

bohemicum

24 september 2014 08:05

Keep up the good work Wanja!

http://bohemicum.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

24 september 2014 18:43

Spännande läsning! Jag har inte vetat så mycket om denna hängare men köpte en som är extremt lik den på bilden för sisådär en fem tio år sedan på varuhuset Nordic. Jag köpte den för att den passade i min hall och jag gillade designen. Kan säga att jag fått mycket kommentarer om min "dyrgrip" av besökare, själv har jag ju hela tiden vetat att den är ny och inte från 60-talet. Jag har därimot alltså trott (efter alla kommentarer) att jag har en kopia hängandes på väggen :-)

http://blogg.alltforforaldrar.se/detsvartahuset

 
Ingen bild

Linda

20 december 2014 09:40

Väggfästet på bilden ovan skiljer sig dock från väggfästet på IKEA-modellen du visade i ett tidigare inlägg. Även armen och "pinnarna" verkar ha ett annat perspektiv.

wanjasvarjehanda

29 december 2014 18:51

Hej, Linda!
Det var flera företag som sålde liknande hängare på 90-talet, det vi vet med säkerhet är att Osvaldo Borsani inte formgivit någon av dem.

 
Ingen bild

Anders Forsberg

1 april 2015 15:02

Om allting stämmer så ligger dock Bukowskis Market i lä:

https://www.1stdibs.com/furniture/more-furniture-collectibles/coat-stands/wall-mount-coat-hook-osvald-borsani-tecno/id-f_649283/

Tolvhundra - och nu är det inte svenska kronor som syftas! ;)

wanjasvarjehanda

19 april 2015 16:22

Hej, Anders!
Jag har sett att flera handlare utomlands kör samma grej, oerhört trist. De handlare som annonserar på 1stdibs har oftast priser som är helt ofattbara för oss i Sverige men många av dem har bra objekt och korrekt info. Så är det tyvärr inte i just i detta fall, såg du förresten att samma handlare har en vit också?
Mitt blogginlägg finns på både svenska och engelska och har fått många sökträffar så förhoppningsvis vet många idag att det inte är Borsani, att vissa handlare inte vill ta åt sig informationen är ju tyvärr svårt att göra något åt...

 

wanjasvarjehanda

10 september 2015 13:16

Hopplöst. Senast jag såg dem attribuera den till Borsani så kontaktade jag dem och påvisade att de fått korrekta uppgifter för länge sen, det visade sig då att filialerna inte kör något gemensamt infosystem. Det förklarar varför 2 filialer kan ha likadana varor ute men med olika uppgifter om formgivare och tillverkare...
(ledsen för sent svar förresten, av någon anledning så får jag inte längre avisering om att någon kommenterat)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09


Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14


This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is r...

Av wanjasvarjehanda - 21 januari 2014 04:02

För några dagar sedan berättade en bekant om hur hon blivit nekad att lämna in ett bord till auktionshuset Lauritz. De hävdade att det var förbjudet att handla med föremål tillverkade av jakaranda. Den anställde hade alltså inte ens sett bordet utan ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se