Alla inlägg under december 2010

Av wanjasvarjehanda - 28 december 2010 21:15

Nu var det länge sedan jag skrev något om sådant denna blogg är tänkt att handla om.

Det blir inget av det idag heller!

Däremot måste jag tipsa om en sida som fick mig att skratta så att tårarna rann: http://damnyouautocorrect.com/category/best-of-dyac/%5C/

Det handlar om den helt fantastiska automatiska stavningskontrollen på iPhone :) På andra mobiler finns ju en motsvarande funktion som har en del minst sagt underliga ordförslag, däribland tomteporr. För dem som använder iPhone tycks situationen vara än värre, vad sägs om detta:

""Where is the apocalypse nearby?
Where is there an alabama near me?
Where is there an ankles zone?
FUCKING IPHONE!! Never mind. I give up.
Autozone. My god. Where?"

Läs alla poster på den sidan - en del är helt makalösa :D


En annan sida jag vill göra er uppmärksamma på är www.thisway.se med butik på S:t Eriksgatan 64, men där handlar det dessvärre inte om några skojigheter. Jag har nyss fått höra av en väninna vars son köpt en jacka där, närmare bestämt denna: http://www.thisway.se/baseballjackamedlastrockerlogo-p-223.html?cPath=61

Kvaliteten är så undermålig att jackan inte klarar kyla - konstlädret i ärmarna krackelerade efter en veckas användning! När köparen försökte reklamera jackan vägrade butiken - de ansåg att han hade förstört den själv.

Ja, det är klart, det var kanske dumt av honom att tro att en jacka ska tåla att användas utomhus... Eller? Alltså, om du vill ha en jacka som du faktiskt kan använda, köp den någon annanstans!


Av wanjasvarjehanda - 9 december 2010 15:26

I augusti hade jag en stor dust med Tele2, om den kan du läsa här: http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2010/08/16/3405541-tele2-kafka/#kommentarer

Jag fick ett tillmötesgående svar av Michaela Lindell (hon borde hålla kurser för Tele2s övriga medarbetare) och Tele2 valde att ge kompensation i form av justerad månadsavgift. Finemang, då var väl det problemet ur världen?

Nähäpp, så var icke fallet.


I slutet av september kom en faktura med abonnemangsavgift avseende 2010-09-28 t.o.m 2010-10-27 229 kr. So far, so good.


I slutet av oktober kom en faktura på 3 abonnemangsavgifter:

2010-09-28 t.o.m 2010-10-27 229 kr (jajjemän, samma period som på fakturan innan)

2010-10-28 t.o.m 2010-11-27 229 kr

samt

2010-10-28 t.o.m 2010-11-27 229 kr

Jepp, den sista låg dubbelt.

In alles alltså 3 månadsavgifter istället för 1, d.v.s 458 kr för mycket.


Eftersom jag väl inte riktigt tyckte att Tele2 gjort sig förtjänta av några extrapengar så ringde jag upp dem 2010-11-29.

En lång väntan i telefonkö blev det och sedan fick jag tala med en Andreas. Han försvann ett tag för att kolla vad som blivit fel och återkom med beskedet att det mycket riktigt skett en felaktig debitering. Med 1 månadsavgift...

Ok, jag förklarade igen att det var 2 månadsavgifter: Dels den som redan var fakturerad månaden innan, dels dubbletten.

Han kilade iväg igen för att kolla (ursäkta mig, Tele2, men är det inte smidigt om den som sitter i er kundtjänst och hanterar fakturafrågor har tillgång till alla uppgifter medan de talar med kunden?) och återkom med beskedet:

Vi kommer inte att fakturera er för abonnemangsavgifter på 2 månader.

Fakturan skulle däremot betalas.


Idag kom nästa faktura och speciellt förvånad blev jag tyvärr inte:

2010-11-28 t.om 2010-12-27 229 kr

2010-11-28 t.om 2010-12-27 229 kr

Så från att slippa avgift bidde det alltså ytterligare en dubblett. Summa summarum alltså 687 kr som Tele2 glatt förväntar sig att få utöver det vi egentligen ska betala för att använda en halvtaskigt fungerande tjänst.


Jag svor en smula och samlade ork, nu var det dags att ringa igen och få prata med en ny människa och åter förklara ärendet.

Angelica hette tjejen som jag fick tala med denna gång, faktiskt utan att ens behöva vänta i telefonkö.

Hon var trevlig och lyssnade medan jag förklarade ärendet, gick iväg för att kolla och återkom med beskedet:

Ja, det har blivit fel och tjänsten ligger dubbelt i systemet. Det är 2 månadsavgifter som är felaktiga.

Men nu är det ju så att vi var uppe i 3 månadsavgifter som blivit dubbelfakturerade...

Hon gick iväg igen och när hon kom tillbaka tyckte hon fortfarande att det var 2. Det var visst så att abonnemangsavgift aldrig fakturerades i förskott, vilket alltså skulle vara fallet på fakturan i september. Förlåt, Angelica, men abonnemangsavgiften debiteras alltid i förskott.


Jag upplyste henne även om löftena jag fick av Michaela Lindell i augusti angående fria månader och detta kunde hon faktiskt se.


Efter många om och men så var hon i alla fall med på noterna:

Att tjänsten låg dubbelt skulle givetvis korrigeras så att inte månadsavgiften debiterades 2 gånger i fortsättningen.

Sedan skulle de bjuda på 3 månadsavgifter.

"Hur menar du nu?"

"Jo, ni behöver inte betala någon abonnemangsavgift kommande 3 månader."

"Du menar för det ni fakturerat oss dubbelt? Då kan du inte säga att ni bjuder på något, detta är ju pengar som vi aldrig skulle ha betalat från början?"

"Ja, jo, ok, men vi kompenserar er."

"Nja, det gör ni ju inte heller. Det handlar ju egentligen om en kreditering av felaktigt påförda avgifter."

 

Jag förklarade att vi egentligen inte var så värst intresserade av att betala en massa pengar i onödan och frågade om det inte skulle vara lättare att kreditera/riva de felaktiga fakturorna och istället skicka en faktura med korrekt debitering.

Det gick förstås inte för sig. Jag antar att de inte jobbar så.

 

För övrigt ser jag när jag går igenom tidigare fakturor att vi bara slapp 1 månads abonnemangsavgift vid förra strulet (i augusti), så det saknas ju fortfarande en utlovad kompensation (i ordets rätta bemärkelse) på 1 månadsavgift. Ersättningen för Comviq Surf som vi blev lovade har heller inte visat sig. Nåväl, vi får väl se om jag orkar ta den dusten. Just nu känns det väl kanske inte riktigt så.

 

Nä, hörrni. Vill ni behålla era kunder så får ni allt lägga manken till:

En kompensation för era misstag skall innebära ett mervärde för kunden, inte bara att man får betala överdebitering och sedan vara glad om man slipper det. Vi är självklart inte någon av era stora kunder men det går i alla fall iväg närmare 4000 kr/månad från vårt konto till ert. Skulle alla vi som ligger på den nivån tröttna så har ni kanske inte längre råd med julfika.

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards