Direktlänk till inlägg 2 juli 2015

Marknadsföring ā la Lenson

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.

Idag är jag riktigt arg och besviken.
Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då min syn försämrats en del, så när jag fick ett erbjudande om att köpa en rabattkod på Groupon för 149 kr gällande glasögon på Lenson till ett värde av 500 kr tog jag chansen.

Jag gjorde en synundersökning 1987(!) och då fanns inga glas som hjälpte men som många påtalade så kan det ha hänt en del sedan dess, både på glasögonfronten och med mina ögon. Sålunda var det dags att kolla synen innan glasögonbeställning och för enkelhetens skull beställde jag tid för undersökning hos en optiker via Lensons hemsida. Optikern laddade upp glasögonreceptet direkt, nu skulle jag bara gå in och beställa.

Nåja, det var visst inte så bara. Jag hade gått igenom hela sortimentet några gånger utan att ha koll på måtten, jag är rätt bred över ansiktet och har brett mellan ögonen samt höga kindben så det gäller liksom att vara säker på att bågarna är tillräckligt breda och att glasen inte hänger upp sig på kinderna. Jag valde ut några olika som jag skrev ut i naturlig storlek och klippte ut för att testa, det fanns inga som var direkt kanon på mig men ändå ok att ha tills jag hittar något bättre.

I synnerhet som det bara skulle kosta mig 149 kr, d.v.s de pengar jag redan betalt när jag köpte vouchern via Groupon. När jag inte ens vet om jag klarar av att ha glasögon, eller hur pass mycket hjälp de skulle ge, vill jag helst inte lägga så mycket mer.

Så, efter x antal timmar (vågar inte ens gisssa hur många men säkerligen tvåsiffrigt antal) skulle jag lägga in beställningen. Till saken hör att det hela varit en lång process: Jag gillar inte alls att gå till läkare och annat. Sen hade jag någonstans en förhoppning, om än mycket svag sådan, att det kanske i dagsläget skulle finnas hjälp även för mitt dåliga öga och så länge jag inte gjorde undersökningen fanns ju fortfarande chansen! Tyvärr så var det kört men synen på mitt bra öga skulle kunna korrigeras en smula, vilket skulle underlätta datorarbetet betydligt samt kanske minska huvudvärken.
Valet blev en båge som var ganska tråkig men som formmässigt funkade hyfsat. Priset på hemsidan var 449 kr, vilket jag trodde innebar att jag skulle slippa betala något alls eftersom jag hade en rabattkod från Groupon på 500 kr (giltighetstid till 5/7 så det började bli lite brådis).

Skrev i mina värden från receptet och fyllde i koden från Groupon.

Klickade på "Lägg till" bredvid koden och väntade mig att priset skulle gå ner till 0 kr men ack vad jag bedrog mig!
Istället kom det upp en informationsruta om att det inte går att kombinera olika erbjudanden. Lenson har "kampanjepris" för jämnan på samtliga bågar och om man använder en Groupon-rabatt så dras den alltså från ordinarie pris - som tycks vara ett fiktivt pris eftersom det alltid råder "kampanj"... Det är som när butiker som har extrapris skriver ett ordinariepris som aldrig har förekommit.


Efter denna upptäckt gick jag in på Prisjakt och såg snabbt att jag inte var ensam om att ha reagerat. På de negativa omdömen folk med samma upplevelse lagt svarar Lenson:
"Det står i det finstilta på Groupons hemsida att man tyvärr inte kan använda sin Grouponvoucher tillsammans med andra kampanjer."


Så vad står det egentligen i villkoren för Groupondelen? Jo:
"Erbjudandet kan ej nyttjas med andra erbjudanden eller kampanjkoder. Ej nyttjat belopp av vouchern förfaller och kan ej nyttjas vid senare tillfälle. Erbjudandet gäller endast nya kunder. Erbjudandet gäller alla receptbelagda glasögon i LensOns sortiment."


Är verkligen Lensons ständiga "kampanjepriser" att jämföra med "andra erbjudanden eller kampanjkoder"?

Detta innebär alltså att den som köpt en rabattkod via Groupon betalar lika mycket för glasögonen som någon som inte gjort det och som därmed har valfriheten att välja en annan nätbutik. Eller nåja, åtminstone i de flesta fall men visst finns det några få undantag där man faktiskt kommer några kronor billigare undan med Groupondelen än om man tar del av deras egen "kampanj".


Jag skickade ett mail till dem, ska vi ha gissningstävling om vad svaret kommer bli? Jag gissar på "Det står i det finstilta på Groupons hemsida att man tyvärr inte kan använda sin Grouponvoucher tillsammans med andra kampanjer".

Efter att det slutat ryka ur öronen på mig började jag kolla igenom sortimentet igen och bestämde mig för att bita i det sura äpplet och köpa ett par glasögon som faktiskt bara skulle kosta mig 249 kr (varav 149 kr redan var betalt genom Groupon). Inte alls rätt storlek och form och inte var de så roliga heller men jag tänkte att de kunde få duga som terminalglasögon nu när jag ändå hade den där rabattkoden.
Så, jag fyller i mina värden, skriver in koden, klickar på "Lägg till" - upp kommer en ruta där det står att Grouponrabatten bara kan användas av nya kunder som inte handlat tidigare!

Allvarligt? Vad hade jag handlat tidigare? Jo, jag beställde ju synundersökningen via dem för enkelhetens skull! Den kunde jag ju inte betala med vouchern eftersom rabatten endast gällde för köp av glasögon. Jag kunde inte gärna beställa glasögon (för första gången i mitt liv) utan att först göra en synundersökning och nog borde det ses som positivt att man bokar en sådan via dem?
Tydligen inte.


Jag känner att jag måste ta upp detta med Konsumentverket och misstänker att även optikern bör få veta hur det går till, om jag var hon skulle jag nog inte vilja förknippas med dem.

Nu sitter jag här, förbannad och besviken, utan glasögon och med en värdelös Grouponkod som jag betalat 149 kr för. Plus synundersökningen då, 395 kr+100 kr extra för att hon ville vara noggrann (vilket kändes bra). Synundersökningen är jag glad att jag gjorde men om det inte varit för att rabattkoden för glasögonen var tidsbegränsad så hade jag väntat tills det grönskade lite mer i plånboken. 644 kronor hade gjort större nytta i semesterkassan.


Lenson, det ni kör med är riktiga fulfasoner.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14

This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is r...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards