Alla inlägg under juni 2013

Av wanjasvarjehanda - 21 juni 2013 03:42

I februari förra året skrev jag ett inlägg om att en stol som tidigare attribuerats till Viggo Boesen plötsligt ansågs vara formgiven av en arkitekt vid namn Martin Olsen och tillverkad av norska Vik & Blindheim.

Här är inlägget: http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2012/02/23/7400897-nar-vedertagna-uppgifter-blir-tveksamma-viggo-boesen-magnus-olsen/


När jag surfade runt häromdagen fick jag syn på en auktion med ett helt annat namn och tänkte först att "jahapp, vad har auktionshuset fått det ifrån?". Efter en snabb googling hittade jag en artikel hos Bruun Rasmussen, som nu tycks ha hittat korrekta uppgifter: Stolen skall vara formgiven av Philip Arctander 1944 och tillverkad av Nordisk Staal & Møbel Central.

Det är jättespännande när sådana uppgifter framkommer, i synnerhet då det verkar som att det faktiskt kan stämma den här gången! Intressant hur felaktiga attribueringar kan sprida sig och klamra sig fast, nu hoppas vi att den nya informationen stämmer och att den rotar sig.


Här kan du läsa artikeln hos Bruun Rasmussen, skriven 13 juni 2013:

http://www.bruun-rasmussen.dk/vfs/news/130613-2.html?lang=en


Är du sugen på att köpa en sådan stol - katalogiserad med rätt formgivare - så säljs det en ikväll (midsommarafton) på Lauritz i Stockholm:

http://www.lauritz.com/sv/auktion/philip-arctander-muslinge-stol-danmark-1944/i3033748/


Nu återstår att se om det nya namnet drar upp intresset, hittills är den uppe i 22 000 kr.

Ett stort tack till Bruun Rasmussen som luskade rätt på det hela!


Notering 21/6 20.12: Nu är auktionen ovan avslutad och stolen klubbades för 50 000 kr - ganska långt från vårens toppnotering hos Bukowskis men då var den ju av Magnus Olsen:

http://www.bukowskis.com/auctions/573/56-martin-olsen-fatolj-sannolikt-for-vik-blindheim-norge-1950-tal?locale=sv

Av wanjasvarjehanda - 9 juni 2013 23:45

2008 köpte jag in ett par bokhyllor i jakaranda och koppar/mässing. Ruggigt läckra men det var svårt att hitta någon info om tillverkaren, på vissa ställen stod Threemen eller Treman som tillverkare och på andra C. F. Christensen, Silkeborg.


Kanske tillverkades de även av CFC eller så är uppgiften felaktig, den andra uppsättningen jag har sålt hade märkning från Treman.


Märkningen är oftast i form av en plåtskylt, vissa med texten Treman och på andra står det Threeman.



Detta matbord var också från Treman.



Min känsla sa Treman även när det gällde det här matbordet, konstruktionen kändes vädigt lik det förra men etiketten sade att det var tillverkat av Möbelfabriken Linden i Horda.


Jag har fortsatt leta efter uppgifter om möbelfabriken Treman och för några månader sedan kom förklaringen till att jag itne lyckats hitta något: Treman var ingen möbelfabrik, det var en sammanslutning av flera olika fabriker!


Det var i bloggen Retroknoppen jag fick syn på en del av annons från tidningen Form 1957.
http://www.retroknoppen.com/2013/01/bloggutmaningen_21.html
Ni må tro att jag blev glad när bloggaren skickade ett par bilder på annonserna! Stort tack, Cen!


Annons från tidningen form nr 8-9 1958. I Treman/Threemen ingick Erik Andersson & Co Möbelfabrik, AB Braås Möbler, AB Diö Möbelindustri, Gullebo Aktiebolag, Erik Gustafsson Möbelfabrik, AB Möbelfabriken Linden (japp, så min känsla angående matbordet var nog ganska riktig), Alb. Nyberg & Co Möbelfabrik, Rottne Snickerifabriks AB och Trema-Industri i Brittatorp AB. På bilden syns ovan nämnda bokhylla.


Annons från tidningen form nr 6-7 1957. Golvlampan uppe till höger är från Trema-Industri i Brittatorp, jag har sålt ett par stycken och har nog en på lagret som jag behöver hitta passande skärmar till. Soffbordet vet jag inte vilken fabrik som tillverkat men jag har ett stående som jag påbörjat renovering av. Så fort jag hinner få det färdigt så landar det på vår hemsida www.wanjasvardagsrum.se


Det är synd att det inte nämns några formgivare i annonserna, det står bara att möblerna är arkitektritade. Jag hoppas att någon sitter med information om vilka formgivare som var anställda vid fabrikerna!

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards