Direktlänk till inlägg 6 november 2013

Slå dig ner i en Krokus

Av wanjasvarjehanda - 6 november 2013 16:03

Dessa fåtöljer är rätt läckra tycker jag, dock hade jag ingen aning om vare sig formgivare eller tillverkare. Första känslan sa Overman, Tranås men just denna modell kunde jag inte hitta trots idog googling.

     

Tyget på den mönstrade kände jag igen men inte heller det hittade jag något om - inte ens en bild faktiskt, trots att jag är rätt säker på att jag sett det förut. Har man inte formgivarens eller fabrikens namn så är det inte så lätt att hitta rätt i tygdjungeln! Jag bad om hjälp i en frågegrupp på Facebook och Lina från Florin Design kände igen det. Hon har sett många tyger från den tiden och efter att ha gått igenom tidningar och böcker lyckades hon hitta fåtöljen i tidningen Hem o Fritid nr 9 1968.

  Stort tack för bilderna, Lina! Du har räddat mig från ytterligare några nätters galengoogling!    

Fåtöljen heter Krokus och är designad av Lennart Bender för Ulferts i Tibro (ja, det är felstavat i tidningen). Googla gärna på Lennart Bender Ulferts för att se andra möbler han formgivit för samma tillverkare, nog skiljer de sig en del från dessa fåtöljer!


Det står ingenting om var tyget kommer från, kanske någon av er som ser detta vet?

Ulferts möbler är inte helt lätta att hitta info om. Ibland har man tur och hittar dem med märkning men ofta finns ingenting som talar om att de är därifrån. Ett exempel är sovrumsmöbeln Solö som jag visat tidigare, där hade jag tur och fick hjälp av en som hade gamla kataloger från Ulferts:

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2012/07/03/8186888-skont-70-tal-i-orange-norsk-design-fran-ulferts-i-tibro/


Vem vet hur många andra läckerbitar som kommer visa sig vara från samma fabrik =)


Fåtöljerna ligger just nu till salu på vår hemsida. Sängmöbeln är också till salu, vi ska bara fixa bilder först!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards