Direktlänk till inlägg 9 juni 2013

Threemen var inte bara en möbelfabrik

Av wanjasvarjehanda - 9 juni 2013 23:45

2008 köpte jag in ett par bokhyllor i jakaranda och koppar/mässing. Ruggigt läckra men det var svårt att hitta någon info om tillverkaren, på vissa ställen stod Threemen eller Treman som tillverkare och på andra C. F. Christensen, Silkeborg.


Kanske tillverkades de även av CFC eller så är uppgiften felaktig, den andra uppsättningen jag har sålt hade märkning från Treman.


Märkningen är oftast i form av en plåtskylt, vissa med texten Treman och på andra står det Threeman.



Detta matbord var också från Treman.



Min känsla sa Treman även när det gällde det här matbordet, konstruktionen kändes vädigt lik det förra men etiketten sade att det var tillverkat av Möbelfabriken Linden i Horda.


Jag har fortsatt leta efter uppgifter om möbelfabriken Treman och för några månader sedan kom förklaringen till att jag itne lyckats hitta något: Treman var ingen möbelfabrik, det var en sammanslutning av flera olika fabriker!


Det var i bloggen Retroknoppen jag fick syn på en del av annons från tidningen Form 1957.
http://www.retroknoppen.com/2013/01/bloggutmaningen_21.html
Ni må tro att jag blev glad när bloggaren skickade ett par bilder på annonserna! Stort tack, Cen!


Annons från tidningen form nr 8-9 1958. I Treman/Threemen ingick Erik Andersson & Co Möbelfabrik, AB Braås Möbler, AB Diö Möbelindustri, Gullebo Aktiebolag, Erik Gustafsson Möbelfabrik, AB Möbelfabriken Linden (japp, så min känsla angående matbordet var nog ganska riktig), Alb. Nyberg & Co Möbelfabrik, Rottne Snickerifabriks AB och Trema-Industri i Brittatorp AB. På bilden syns ovan nämnda bokhylla.


Annons från tidningen form nr 6-7 1957. Golvlampan uppe till höger är från Trema-Industri i Brittatorp, jag har sålt ett par stycken och har nog en på lagret som jag behöver hitta passande skärmar till. Soffbordet vet jag inte vilken fabrik som tillverkat men jag har ett stående som jag påbörjat renovering av. Så fort jag hinner få det färdigt så landar det på vår hemsida www.wanjasvardagsrum.se


Det är synd att det inte nämns några formgivare i annonserna, det står bara att möblerna är arkitektritade. Jag hoppas att någon sitter med information om vilka formgivare som var anställda vid fabrikerna!

 
 
Viveca

Viveca

11 juni 2013 13:15

Fantastiskt bra detektivarbete Wanja! / Viveca på Hus & hem Retro

http://www.husohem.se/retro

wanjasvarjehanda

11 juni 2013 14:45

Tack, Viveca, men äras den som äras bör! Om inte Retroknoppen lagt ut en del av en Threemen-annons så hade jag inte haft en aning =)

 
Ingen bild

Rose-marie

18 januari 2015 14:17

Tack för info. Jag har själv ett sideboard märkt Threemen..:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards