Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Skönt 70-tal i orange - Norsk design från Ulferts i Tibro

Av wanjasvarjehanda - 3 juli 2012 20:15

Det är inte alltid lätt att hitta uppgifter när man bara har känslan att gå på!
Är sakerna tillverkarmärkta så är ju saken biff men dessvärre finns det rackarns många objekt som inte är det. Vissa har aldrig varit märkta överhuvudtaget och andra har burit en etikett som trillat bort under årens gång.


Min första tanke när jag hittade denna möbel var IKEA, dock var det ingen som sett den i någon av sina gamla kataloger. En av dem som fick se en bild skrev att en väninna sett en likadan med etikett från IKEA så då kändes det hela rätt klart men det visade sig att det inte var just den.


Fnulade vidare.


Kunde det kanske vara Horreds? Kikade på deras Facebooksida där de lagt upp ett fåtal bilder på möbler från 60- & 70-talet och kände väl att hmm, jo, kanske...


Mio har ju funnits ett bra tag, kanske var det någon av deras serier? Det visade sig svårt att hitta uppgifter om äldre möbler därifrån på nätet så den tanken lades snabbt på hyllan.
Ja, alltså inte på just den hylla jag sökte information om, utan någonstans längst in i bakhuvudets hyllsystem.


Jag behövde helt enkelt få tag på någon som sett mängder av bilder på dåtidens möbler och skrev till en person som som jag varit i kontakt med tidigare på tidningen Hus & Hem Retro. Jodå, hon kände allt igen den men visste inte var den kom ifrån, så hon tipsade om en annan person som i sin tur ledde mig till en hjälpsam själ som visste precis vad det var!


Här ser ni katalogbilden från Ulferts Möbler i Tibro 1970. Katalogtexten berättar att möbeln heter Solö och är formgiven av Elsa & Nordahl Solheim.


 


Delarna är flyttbara så man kan välja mellan att ha sängarna ihop eller separerade av en av hylldelarna och de små lådorna går att ställa på olika hyllor. Så här beskrivs möbeln i katalogen:

"Solö har många praktiska detaljer. Klockan t.ex hyllan för böcker, eller den nedre skåpklaffen som kan fällas ut och bli sängbord. Och färgerna. Vitt och orange. Genomtänkt. Solö tillverkas vitlackerad med orange dekorfärg i fyllningar och paneler."


De norska formgivarna Elsa & Nordahl Solheim designade bland annat fåtöljen Kengu för Rybo på 60-talet, den och mer om och av Elsa och Nordahl Solheim kan ni läsa här: http://www.bt.no/bolig/Skapte-ettertrakta-klassikarar-2675394.html
Jag har försökt komma i kontakt med Elsa och hoppas att hon svarar så att jag får berätta lite mer om deras möbler.


Du som vill se kombinationsmöbeln Solö i verkligheten får chansen 26-28 oktober 2012 då den kommer att finnas till salu i vår (Wanjas Vardagsrums) monter på Retromässan i Stockholm :)

 
 
Ingen bild

Caterine

3 juli 2012 23:06

Men hur läcker kan en sängmöbel egentligen bli. Den skulle bli ruggigt fin i mitt sovrum, det kan jag lova. Men, jag gissar att det är väldigt många andra sovrum som den också skulle bli fin i. Jag ser pengarna ticka iväg.... Å andra sidan. Glad för Er skull.

wanjasvarjehanda

3 juli 2012 23:47

Tack, Caterine =)
Tyvärr har vi ju bara en så vi får väl se vem som kniper den först på mässan!

 
Skaffaren

Skaffaren

4 juli 2012 06:56

Vilken grej!
Det kan inte vara lätt att hitta en till sån :-)
Grattis!

http://skaffaren.blogspot.com

 
Nicke

Nicke

11 oktober 2012 22:09

HELT SAGOLIKT!!!
Vilket sovrum, min favorit färg i en aldrig sinad kombination av färg o form i fullvärdig retrostil när det är som allra bäst. Spara bilden den är värd mer än tusen möbler. Helt underbart att se:)

http://www.retrokeramik.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards