Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Tele2=Kafka?

Av wanjasvarjehanda - 16 augusti 2010 17:58

Vid 22.30 i fredags dog vårt mobila bredbandsmodem. I lördags, efter evig väntan i telefonkö, fick jag gå igenom alla idiotprocedurer med supporten på Tele2, som upplyste mig om att garantin löpte ut för knappt 3 månader sedan samt att om modemet inte funkar i en annan dator så kan vi få köpa ett nytt för 295 kr. För att detta skulle kunna hämtas i butik istället för att komma per post inom 2 veckor skulle i så fall Kundtjänst bli tvungna att cleara det med butiken.


I söndags testade Leo på sin brors dator, modemet lika dött där.


Idag, efter 20 min telefonkö, fick jag köra ett samtal med en annan kille på supporten, även han sa att vi skulle få köpa ett nytt för 295 kr.


Kopplades till kundservice, fick vänta ytterligare 20 minuter i telefonkö. Kundservice meddelar först att något sådant erbjudande inte finns. Efter att ha väntat en kvart till medan killen kollar med sina kollegor får jag beskedet att det ska gå att ordna. Då säger jag att det ju är bättre att vi förlänger abonnemanget och får det snabbare modemet på köpet, detta måste han kolla upp och jag får vänta ytterligare 10 minuter.

När han kommer tillbaka så säger han att det är ok och jag dubbelkollar att det går att göra detta i butik och få det nya modemet på en gång. Då måste han förstås kolla igen, är borta en stund och återkommer med uppgiften att det inte ska vara några problem.


 Leo åker till Siba, som säger att det inte går att förlänga pga bindningstiden. Jag sätter mig i Tele2s telefonkö igen, denna gång 20 minuter. Får tala med en tjej på kundtjänst, drar hela historian igen och får först besked att det ska funka, hon ska bara dubbelkolla med en kollega. Efter 10 minuter talar hon om att det inte alls går för sig, då detta inte kan göras via en butik utan bara via Tele2. Att förlänga via deras hemsida - om jag nu hade haft tid att vänta på 2 veckors leveranstid - är en omöjlighet, då det skickas en kod som sms till modemet som inte funkar. Ok, men om vi då istället köper skräpmodemet för 295 kr, kan vi göra DET i butik? 295 kr? Vad är det för erbjudande? Nä, det visste hon ingenting om. Suck. Nu är jag halvtrött på denna kafkahistoria. Nåväl, efter att ha fått vänta medan hon talade med supporten visar det sig att det är ett erbjudande som bara supporten kan ge. Eh, jaha? Men kan vi ordna det i butik? Det vet hon inte, utan försvinner ett bra tag för att sedan tala om att det måste beställas av dem. Happ. Men om vi tecknar ett nytt abonnemang i butik? "Ja, men då har ni ju två abonnemang". Jo, men då kan ni väl avsluta det gamla? "Nä, för det har bindningstid kvar." Men kanske går det att ordna det hela i en Tele2-butik istället för på Siba, ni måste ju ha samma system?Ja, jo, det kanske skulle gå, ,men hon visste inte riktigt. Ok, men innan jag ber min pojkvän att sätta sig i bikö för att ta sig ut till förorten kanske det vore bra att veta om det kommer att fungera? Det kunde hon dessvärre inte avara på...


Sista samtalet tog 1,5 timme och gav inte ett jota mer än att jag på slutet blev lite gramse och upplyste henne om hur ett seriöst företag skulle ha hanterat det hela samt att jag ansåg det mycket märkligt att alla gav olika svar. Flera timmar åt skogen för mig, samt ett par timmar för Leo som väntade inne på Siba under tiden.


 Nu blir det ett startpaket för kontantsurf eftersom vi måste ha datorn med oss på upphämtnings/leveransresan. Tänkte ta och skriva ett litet fint brev till Tele2 där jag förklarar att vi är hyfsat missnöjda samt ifrågasätter informationen till anställda. Givetvis vill jag ha kompensation för kontantsurfpaketet och helst vill jag ha något för tiden också. Det sjuka är att de timmar som deras stackars anställda har fått ägna åt ärendet givetvis också kostar pengar, hade det inte varit billigare att ringa till en butik och säga att vi skulle få hämta ut ett nytt modem?

 
ANNONS
 
Ingen bild

Tele2

17 augusti 2010 18:22

Hej Wanja,

Det är väldigt tråkigt att läsa att detta inlägg då du fått så mycket olika information från vår kundservice. Vi på Tele2 får verkligen be om ursäkt för detta och vi kommer genast att se över våra rutiner om vi kan förtydliga dessa på något sätt gällande de frågor du ställt.

På Mobilt bredband kan du totalt ha 48 månaders bindningstid vilket innebär att du kan förlänga abonnemanget även fast du har bindningstid kvar. Förlängningen när du redan har bindningstid kan du däremot endast göra via vår hemsida www.tele2.se eller kundservice.

Om du mejlar in kvitto samt personnummer eller Mobila bredbandsnumret så lägger vi in kompensation för den fasta kostnaden vid köpet av Comviq Surf. Då kollar vi även på eventuell kompensation för den tid du lagt ner på detta.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

michaela.lindell@tele2.com

wanjasvarjehanda

23 augusti 2010 17:48

Hej, Michaela!

Tack för din respons, den gjorde mig glatt överraskad efter allt strul =)
Vi har nu skickat kvittot på Comviq Kontaantsurf till dig via e-post. När det gäller abonnemangsförlängningen så löste vi det idag genom att sätta in modemets SIM-kort i en mobiltelefon för att kunna ta emot koden som krävs vid beställning på er hemsida.
Jag antar att vi inte betalar för tiden från det att modemet slutade fungera (13/8 c:a 22.30) fram till dess att det nya modemet är levererat. Då leveranstiden uppges vara 7-10 dagar kommer vi även att vara tvungna att fylla på Comviq Kontantsurf.
Vad gäller nedlagd tid så uppskattar vi den till sammanlagt c:a 5 timmar.

Återigen, tack för ditt svar!

Mvh
Wanja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14

This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is r...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se