Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

50-talstvättmaskinen Servis Superheat har hittat hem!

Av wanjasvarjehanda - 24 mars 2011 15:35

Något av det allra roligaste med att handla med prylar från 50-talet är när de hamnar hos rätt person. Det gäller framförallt lite mer udda saker som många beskådar och tycker är läckra men som få anser sig ha plats och användning för.


För knappt två veckor sedan fick vi ett mail:


"Hej!
Jag skulle vilja köpa tvättmaskinen ni har på hemsidan "Servis 
Superheat".
Den ser riktigt fin ut på bilden, har ni någon aning om den fungerar 
och / eller om den är komplett?
Tack för hjälpen

Dennis"


Huruvida den fungerade visste vi inte eftersom vi inte vågat testa den i butiken men Dennis kopplade släpvagn på bilen och for hit för att inspektera maskinen. Den föll honom i smaken och fick följa med honom hem.


Några dagar senare meddelade han att maskinen fungerar! Det är faktiskt inte illa eftersom den är tillverkad runt 1957.

Nu har jag fått bilder som visar hur bra Servis Superheat trivs hos Dennis, spana in!


Servis Superheat tillverkades av Wilkins & Mitchell Ltd., Darlaston, West Midlands, England. Det ni ser på ovansidan är en "urvridare". Fiffigt, va?

 

 
Visst har maskinen hittat sitt rätta hem hos Dennis.
IDO-toaletten till vänster är också från 1957.
Centrifugen från Värmos i förgrunden ser ut att trivas med sin nya sambo.

 

  Här ser ni maskinen in action! Det där med säkerhetsfunktioner som förhindrar öppning av luckan medan maskinen är igång var visst inte riktigt påtänkt 1957.

 

Visst är det häftigt att den fungerar än idag! Som jag påtalade för dess nya husse så ska man nog inte lämna den ensam när den är igång. Han berättade dessutom att det inte finns någon termostat, så vattnet blir varmare och varmare tills man stänger av uppvärmningen. Där gäller det alltså att inte glömma bort att man satt igång en tvätt! Jag skulle nog inte heller tvätta de allra känsligaste plaggen i denna maskin.


Stort tack, Dennis, för att du skickade dessa bilder! Jag blir så glad när saker verkligen hittar hem!


För er som tycker att det är lite ovanligt att en människa köper en så gammal tvättmaskin och undrar om det beror på ett genuint intresse för 50-talet, kan jag skvallra om att Dennis är med i bandet Dennis & the Rocktones. De har förstås en hemsida där ni kan spana in kommande gigs och boka bandet till 50-talspartaj: http://www.rocktones.se/

 
 
Helena

Helena

24 mars 2011 16:21

Den var ju till på köpet riktigt läcker! Men knappast miljöklass A kantänka!? ;)
Kul att den hittade hem!

http://www.retro-tokig.blogspot.com

wanjasvarjehanda

24 mars 2011 16:25

Visst är den snygg... Jag hade gärna haft den hemma själv men vårt badrum är så rysligt litet att den inte skulle få plats.
Vad gäller miljöklass så är det nog inte riktigt A, nej ;)

 
Skaffaren

Skaffaren

24 mars 2011 16:38

Visst är det kul. Jag hade en gång en gasspis från 50-talet, oanvänd, med leveranslappar och allt. Den hamnade hos en kock som varit på sjön. Första båten han mönstrade på hade en exakt likadan spis. Den här är skitbra sade han lyckligt, betalade och for hem.

http://skaffaren.blogspot.com

 
Linda

Linda

25 mars 2011 11:15

Så jäkla läcker! Och roligt att den hittade ett hem där den faktiskt får komma till användning också. Fast jag tycker nog att den känns lite för farlig för min smak, glömsk som jag är... :)

http://porslinan.blogspot.com

 
form55

form55

28 mars 2011 20:45

Man undrar hur många i Sverige som tvättar i en tvättmaskin från -57? Bara entusiaster antar jag. Det var verkligen en lyckad affär för er båda!

http://jjform55.blogspot.com

 
Erik

Erik

6 april 2011 15:46

Bedövande cool tvättmaskin! Den ser som någon v-8 utrustad cheva Elvis kan tänkas ha kört runt 1958 så där komprimerad. Vill, vill ha. Vi håller faktiskt på och bygger om badrummet där hemma. Ska handla lite nya grejer också. Lite osäker på om en sån får plats bara. Än mindre säker på att min äkta hälft godkänner en sådan investering. Men fin var den.

http://badrumsrenovering-ostersund.se

 
Ingen bild

Maria

1 maj 2011 15:09

Dom kunde göra grejer förr!

 
Lairama

Lairama

28 november 2011 15:26

Men jisses vad häftig!
Villhavillhavillhavillhavillha....

http://lairama.wordpress.com

 
Ingen bild

jenny

23 januari 2013 08:47

Vad roligt att se toastolen! Vi renoverar ett hus och pratade med förra ägaren häromveckan ang när "gamla trapphuset blev toalett och rum". Han mindes bara att det var 50-talet nångång. Toastolen är dock sen ombyggnaden, och det är precis en sån!! Och nu efter närmare funderingar och framrotande av gamla tapetrester vi sparat sen renoveringen är tidningspappret på baksidan av tapeterna stämplade mars 58.. :)
Problem solved!

 
Ingen bild

Håkan

3 augusti 2013 01:58

Jag har en 12 kilos BOHUS Tvättmaskin från 1946 , lika fin nu som när den var ny och tvättar superbra !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards