Alla inlägg den 16 december 2011

Av wanjasvarjehanda - 16 december 2011 12:20

Som jag skrev i mitt inlägg 27/11 så kommer jag delta i ett evenemang för Stockholms hemlösa dagen före julafton, läs inlägget här.


Vi är nu ett par hundra personer som samlats på Facebook och fördelat sysslorna så gott det går. Vi kämpar hårt för att få ihop allt som behövs och just nu har jag svårt att stoppa tårarna...


Dels för att jag blir rörd av att så många privatpersoner ställer upp så mycket de kan. Jag misstänker att de flesta av oss som gör det tillhör en grupp som inte alltid surfat genom livet på en räkmacka, kanske måste man själv ha haft en del motgångar för att känna viljan att hjälpa en annan människa som hamnat lite snett i tillvaron?


Den andra anledningen till att tårarna rinner är att det är så vansinnigt svårt att få de stora företagen att göra något för att hjälpa till. Vi har kontaktat flera butikskedjor i hopp om att hitta någon som sponsrar med mat, bröd, dryck, kontantkort samt nyvaror såsom underkläder och hygienartiklar men svaret är detsamma från alla: Vi har valt att hjälpa Rädda Barnen/Unicef etc.

Om de ens svarat alls.


Det känns just nu aningen tungrott att få ihop allting. Vi som privatpersoner gör allt vi någonsin kan:

Vi samlar in varma kläder, gåvor och annat begagnat som kan komma de hemlösa till nytta.

Vi har en kör som kommer stå och sjunga på stan 23/12 i hopp om att samla in pengar.

Vi har avsatt hela dagen 23/12 för att sortera insamlade kläder och prylar, slå in gåvor, bereda maten och dela ut allting på stan och till Stockholms härbärgen.

Vi har skapat en bilpool där vi kommer att hjälpas åt med transporten.


Vi gör allt för att ro detta iland.


Nu saknar vi företagens engegemang.

Jag tror inte att 15 kg julskinka gör något större hål i budgeten för exempelvis en matvarubutik.

Ej heller köttbullar, sill, senap, bröd, smör, ost, julknäcke, hygienartiklar och allt annat som behövs.

För oss som privatpersoner är det däremot värre att kunna ställa upp med allt detta.


Jag hoppas och vill tro att företagen vi kontaktat vill hjälpa till när samhället svikit så totalt.


Jag hoppas och vill tro att alla som får reda på evenemanget kan känna för sina medmänniskor.


Jag hoppas och vill tro.


Gör du?


Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards