Alla inlägg den 18 januari 2011

Av wanjasvarjehanda - 18 januari 2011 06:34

Aaaaargh!


Nu är jag arg!

När jag gick igenom firmans räkningar så fanns det en underlig debitering på 30 kr för en sms-tjänst. Det enda vi betalar på det sättet är parkering, SL-biljetter och annonsering på Blocket, men detta var ett nummer som varken jag eller min pojkvän kände igen.


På räkningen står det under Innehålls- och betaltjänster Vianett AS 084117230 med kontaktuppgifter Smiley Communication AS 08-4117230.


På Vianetts hemsida hittade jag numret som används för dessa tjänster, nämligen 72323. Jag läste vidare att detta nummer används av många olika företag, både för engångsbetalningar och abonnemangstjänster...

Självklart anade jag ugglor i mossen och eftersom jag vet att min käre pojkvän inte alltid har tvärkoll på sådant så bad jag att få kolla hans sms från december. Där fanns de, smsen från 72323.


Det visade sig att de var från Trustbuddy, som i december övertog Loanland. Loanland var en site där medlemmar kunde låna pengar av varandra. Vi registrerade oss där 2009 men har aldrig vare sig lånat eller lånat ut via dem, medlemsskapet var gratis. I smset finns nya inloggningsuppgifter till deras site och de hänvisar till att information om ägarbytet gått ut via e-post, vilket stämmer:


2010-12-07 kom det e-post från Loanland om att Trustbuddy tagit över verksamheten 2010-11-19 och att alla medlemmar följde med i övergången. Detta meddelande kom till firmans e-postadress så jag läste det och tänkte inte så mycket på det eftersom vi ändå¨inte använder tjänsten.


2010-12-08 kom det e-post från Trustbuddy med rubriken "Nyhetsbrev - Välkomna till TrustBuddy!". Det blev inte ens läst, för övergången hade vi ju redan informerats om av loanland.

När jag nu började rota i det hela så läste jag mailet och nästan längst ner står det:


  • För att våra medlemmar ska hållas löpande uppdaterade på sitt innehav och konto skickar vi ut månatliga informationsmeddelande via SMS och mail (30 kr).

  • Vi har minsann inte skrivit på något avtal där vi går med på att betala för ett medlemsskap, ett medlemsskap som vi aldrig ens skaffat själva utan som hängt med från Loanland.


    Skickade TRUSTBUDDY STOPP till 72323 nu och fick bekräftat att det var mottaget. Vi har även mailat till Trustbuddy om att de omedelbart ska stryka medlemsskapet och återbetala de pengar som dragits.


    Det är ju skandal, fuffens, båg, bluff och fula fasoner!
    Jag förstår inte hur ett företag kan få bete sig på detta sätt. Något säger mig att de kommer att få mååååånga arga människor efter sig!

     

    Om ni gör en sökning på t.ex trustbuddy 72323 så ser ni att det redan nu är ett gäng människor som är rejält upprörda.

     

    Sen är det ju så att många får mobilräkningen betald av sin arbetsgivare. Hur ser denne på att du plötsligt börjat "köpa" smstjänster på företagets bekostnad?

     

    Så, om du någonsin registrerat dig på Loanland, kontakta Trustbuddy och avsluta ditt medlemsskap!

    Har du fått sms från dem, stoppa genast abonnemanget och kräv återbetalning!

    Någon länk till dessa bluffmakares hemsida har jag faktiskt ingen lust att lägga in här men googla så hittar du dem snabbt.

     

    Jag väntar med spänning på att de ska besvara vårt mail. Så snart jag sett vad de skriver så återkommer jag här.

     

    Grymt och morr!

    Wanja

     

    2011-01-19

    Trustbuddy svarade snabbt på mailet och bad om kontonummer för återbetalning. De har nu betalat tillbaka pengarna och jag hoppas att vi är borta ur deras medlemsregister.

    Presentation


    Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

    Fråga mig

    10 besvarade frågor

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Kategorier

    Kalender

    Ti On To Fr
              1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    <<< Januari 2011 >>>

    Sök i bloggen

    Sevärt, lusläst & lustigt

    Barnebys Blogglista

    Not Swedish?

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästa boken!


    Ovido - Quiz & Flashcards