Alla inlägg den 30 september 2010

Av wanjasvarjehanda - 30 september 2010 14:53

Ibland dyker jag på objekt som jag bara måste ta reda på mer om. I detta fall handlar det om en formgivare som är allt annat än lätt att hitta information om på nätet.


I juli 2009 gjordes inlägg i två av antik/retroforumen på nätet angående en soffa och fåtölj:

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?s=43b8b978a2cd6a2b7840c713749c3ffa&t=17752

http://www.retroforum.se/index.php/topic,2719.0.html

Det märkliga var att ingen tycktes veta något om dem, det gjorde givetvis att min nyfikenhet blev än större :) Designen är god och i klass med andra mer välkända möbler från samma tid (sent 1950-tal).

Efterforskningarna föll i glömska hos mig tills alldeles nyligen, när vi köpte in just en sådan soffa och fåtölj med renoveringsbehov (behöver nytt skumgummi).  


I soffans rygg finns läderband:


Jag gjorde diverse sökningar och hittade till slut uppgifter om att de skulle vara formgivna av en Hiort af Ornäs. Vem detta var förtäljde dock inte historien. På bloggen Design of the century finns en karikatyr föreställande denne formgivare samt några samtida: Olavi Hänninen, Antti Nurmesniemi, Ilmari Tapiovaara och Olof Ottelin.

http://designofthecentury.blogspot.com/2009/01/awesome-image-of-day-6-caricature-of.html


Efter ytterligare sökande hittade jag en blogg skriven av en annan Hiort af Ornäs, där blogginnehavaren nämnde en släkting som var formgivare, nämligen Carl Gustaf. Finemang, tänkte jag, nu när jag har hela namnet måste det ju gå lätt att hitta uppgifter :) Så var inte fallet: En filmskådis fanns det info om, men ingen designer. Det blev till att leta reda på Carl Gustafs släktingar!


Av dessa har jag nu fått lite information och bilder:

Arkitekt Carl Gustaf Hiort af Ornäs - även kallad Nalle - hade tillsammans med sin bror en möbelfabrik i Helsingfors vid namn Puunveisto Oy. Hans möbler såldes via Nupponen i Finland (som bl.a är kända för möbler av Olavi Hänninen) och Gösta Westerbergs Möbler i Stockholm. Det var alltså på sitt eget möbelsnickeri han tillverkade de möbler som han själv formgivit.


En av bilderna jag fått av hans släktingar föreställer ett sybord som Nalle gjorde åt sin mor på 40-talet:

  

Under bordsskivan finns en roterbar insats med fack.
Vad som inte syns på bilden är att skivan har intarsiainläggningar i form av diskreta blommor.


Vidare en bild på en likadan fåtölj som ovan samt ett soffbord:

  


Denna randiga soffa gjorde Nalle på 40-talet:  


Han ska ha varit med på utställningen Undicesima Triennale di Milano 1957 , där även t.ex. Gio Ponti, Stig Lindberg, Charles Eames, Ettore Sottsass, Sven Palmquist, Sigurd Persson, Nils Landberg, Vicke Lindstrand, Arne Jacobsen, Finn Juhl, Timo Sarpaneva, Kay Bojesen, Franco Albini och Achille Castiglioni fanns representerade. Den mässan hade jag allt velat vara på! Jag är i full färd med att få uppgiften bekräftad och kommer att lägga in mer info om detta.


Ytterligare en fåtölj som Nalle ritade och tillverkade på 40-50-talet:

  

I bakgrunden syns en fåtölj som släktingarna är osäkra på huruvida Nalle gjort eller inte, den kom med när hans syster flyttade till Sverige:

  

Även denna fåtölj är osäkert vem som ritat:

  


Carl Gustaf bodde länge i Esbo men tillbringade sina sista år i Spanien.

Jag hoppas snart kunna återkomma med fler uppgifter om Nalle och hans formgivning, bland annat så har jag mailat Gösta Westerbergs Möbler för att se om de har något i sina arkiv.


Vet du något om Nalle eller har du kanske någon möbel som han har ritat? Kontakta mig gärna! Jag vill ha reda så mycket som möjligt om Nalles formgivning då det inte tycks finnas någon information alls.

Så snart jag fått reda på något nytt kommer jag att uppdatera detta inlägg.

Till dess, tack till Mikael, Petra och Kim som gett mig det lilla jag vet :) Ser ni något här som jag har missuppfattat utifrån de uppgifter ni lämnat så hör av er!

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards