Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Antik, unik och shabby chic - Missvisande benämningar

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2010 14:58

Brukar ni kolla runt bland annonserna på Tradera? Ofta används ord i objektsbeskrivningarna som inte har så väldigt mycket med verkligheten att göra.


Exempelvis kan vi under rubiken Antikviteter => Allmoge => Möbler hitta teak- och galonmöbler från 60-talet. Det behöver vi ju inte säga så mycket om eftersom det är ganska solklart de inte passar in under den benämningen.

Allmoge är tillverkat från mitten på 1600-talet fram till c:a 1900. Föremålen är av rustik karaktär och tillverkades ofta av lokala hantverkare. Exempel på allmogeföremål är kurbitsmålade skåp och möbler som för tankarna till Carl Larsson och till det äldre bondesamhället. Allmogestil är benämningen på ting som är av senare tillverkning men som efterliknar den ursprungliga allmogen.

Sålunda inte moderna teakmöbler och liknande.


Schabby chic är ett av de allra mest uttjatade orden på Tradera och återfinns under i princip alla kategorier. Den ursprungliga betydelsen kommer från 1980-talets lantliga inredningsstil som grundades av Rachel Ashwell och som innebär lite lagom slitna ting som ofta målats i vitt eller andra ljusa färger. Lite romantiskt rysch-pysch hör också till.

På Tradera betyder Shabby chic dessvärre ofta att objektet egentligen är alltför slitet, ibland kanske t.o.m trasigt... Helt enkelt i skabbigt skick.


När det gäller antika föremål så är det kanske inte helt självklart var gränsen går, men med antik menas oftast att föremålet har en ålder på 100 år eller mer samt förväntas stiga i värde. En plyschsoffa från 1970-talet är sålunda inte antik, även om jag själv som är från samma period börjar känna mig sådan.


Dagens sista populära ord är unik, som också används flitigt om alltifrån massproducerade IKEA-möbler till glas och porslin. Ordets korrekta betydelse är "ensam i sitt slag", vilket innebär att serietillverkade ting inte kan sägas vara unika.


Ja. Det var bara det.

 
 
Gitte

Gitte

23 september 2010 15:37

=)! Rannsaka nu inte retro och vintage också, för dem använder jag mig mer än gärna utav! Självklart för att jag vet att de är flitigt använda som sökord. Har själv en vintage uppe just nu... snälla säg att en urläcker Hennes & Mauritz från bästa hippietid FÅR kallas vintage?

Jag vet att jag slintzer. Men jag vet också att den som söker efter vintage kanske skulle kunna falla för den. Och kanske aldrig hitta den annars. Its a jungle out there!

http://bortbytingen.bloggplatsen.se

wanjasvarjehanda

23 september 2010 15:45

Jag tycker att det är helt ok ;)
Jag menar bara att det gått sådan inflation i vissa ord att de liksom förlorad sin betydelse. Visst är det bra att skriva ord som vintage och retro när det handlar om 50-70-talsprylar, det är bara det att man liksom inte ser skogen för alla träd när man får upp tusentals sökresultat :) Fina saker du har uppe nu, förresten! Kanske blir jag som lägger bud på en del ;)

 
Eli

Eli

23 september 2010 22:33

Kul med allmogebestämningen, den tidsramen kände jag inte till.

http://femtiotalsjakten.blogg.se

wanjasvarjehanda

24 september 2010 00:37

Det finns väl säkert andra uppfattningar, men klart är i alla fall att det näppeligen handlar om galonsnurrisar & teakmöbler från 1960-talet ;)

 
Lybtar

Lybtar

26 september 2010 16:32

Skrattar alltid åt allt som är unikt eller ovanligt. I 9 fal av 10 så är det just inte det.
Kul att du tar upp chabby chic det används ju till rubbet.

Bäst var ändå vasen i mint condition som såldes på Tradera. Det var en stor urna som var avslagen och nu mera såg ut som en vas.

http://porslinochnostalgi.blogspot.com

wanjasvarjehanda

26 september 2010 16:45

:) Jodå, vissa säljare har en något avvikande uppfattning om vad som är bra skick, jag har sett en hel del beskrivningar som lyder ungefär "Toppskick, som ny! Inga repor! Verkligen ett fint exemplar, inte ofta man ser dessa! Mått xx cm. Hämtas i xxx eller skickas med post. Ett ben saknas." Jag har vid ett flertal tillfällen stått med en vara som åkt direkt ner i grovsoprummet pga den varit i för skabbigt skick, det blir lätt så när min pojkvän hämtar saker utan att ha sett auktionsbeskrivningen och dessutom är för snäll för att klaga =)

 
Fridas Gård

Fridas Gård

27 september 2010 09:42

Intressant lista!
Visst är det oturligt att allt pick och pack betecknas som shabby chic i förhoppningen att skavanker skall överses. :/ Å andra sidan så är det väl dock kul att termen blivit såpass populär. :)

http://www.fridasgard.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards