Direktlänk till inlägg 16 september 2010

I ett Blått Sverige 2010.

Av wanjasvarjehanda - 16 september 2010 22:43

Min avsikt var att hålla bloggen ren från politiska åsikter och tyckanden. Nu ser jag mig dock tvungen att skriva något.


Om mindre än 3 dygn stänger vallokalerna och vi är fast med den politik majoriteten valt.


Jag har flera vänner som röstade på Alliansen vid förra valet, det innebär inte att våra åsikter egentligen går isär så vansinnigt mycket. Däremot kanske vi ser olika på vikten av vissa delar av ett samhälles funktion. 


Det förvånar mig dock att majoriteten av befolkningen faktiskt trodde att ett blått Sverige skulle tillåta medmänsklighet och rättvisa - går vi tillbaka 15-20 år i tiden vet jag ingen som hade gått på det.


Idag ser vi vad det blåa styret har lett till, bl.a ökade klyftor mellan klasserna och cancersjuka med ett år kvar att leva som utförsäkras - "något kan de ju arbeta med". Eller som Husmark uttryckte det i mars 2010 när hon verkligen gjorde en Maudan: De som blir utförsäkrade kan ju söka socialbidrag.


Jag förstår inte tankesättet där man förutsätter att alla sjukskrivna är lurendrejare som bara vill slippa arbeta. Visst finns det den varianten, men det är definitivt en ytterst liten andel.


För mig är denna generalisering lika illamåendeframkallande som SDs invandringspolitik.


Eller burkaförbudet: Man vill förhindra att män tvingar sina fruar att bära burka eller nikab. Sedan när har staten rätt att gå emot religionsfriheten? Och varför måste det vara så att alla kvinnor som bär burka är TVINGADE till det?


I ett Blått Sverige ska folk under 23 år få lägre lön för lika arbete. Det kallas lärlingslön.

 

I ett Blått Sverige finns inga sjuka, de som tror att de är det skall snabbt bli varse om att de minsann kan jobba som alla andra.

 

Ett Blått Sverige är ett samhälle där alla är stöpta i samma mall och fungerar exakt likadant.

 

Ett robotsamhälle.


Får det dig att tänka på något som hände för sisådär en 70 år sedan? Mig med.


Jag har fortfarande inte för avsikt att försöka pådyvla andra mina politiska åsikter.


Du avgör själv vilket Sverige du vill leva i. Tycker du att det är ok att bekosta skattesänkningar med att utförsäkra sjuka och skärpa reglerna för A-kassa så shoot. Rösta du som du gjorde i förra valet.


Vi andra hoppas på en förändring.

Ett samhälle som har plats för alla.

Ett Sverige där man bryr sig om sina medmänniskor.


Till sist vill jag tipsa om ett blogginlägg. Ett oerhört viktigt blogginlägg som visar var vi är idag. Läs det och fundera på om du tycker att vi är på rätt väg.


http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html


 
 
Ingen bild

A

18 september 2010 19:36

Jag håller helt med! Väl formulerat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards