Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Tjusigt skrivbord & sömnlös inför resan

Av wanjasvarjehanda - 20 maj 2010 05:38

Tänk att dygnet fortfarande bara har 24 timmar. Utvecklingen går minsann framåt inom många andra områden, men där står det still. Mitt dygn är 28-30 timmar och det är minsann inte lätt att klämma in på ett vanligt.

Sålunda har jag alltså inte somnat än och eftersom mobilen är ställd på alarm kl 9.00 så vågar jag nog inte riktigt försöka sova. Det vore ju förargligt om jag försov mig nu när vi ska på inköpsresa!

På söndag är vi alltså tillbaka i butiken med ett helt lass nya varor, det blir flera matbord i teak respektive jakaranda, några soffbord, matstolar... Ja, en hel del som ska klämmas in i butiken - som redan är överfull. Vissa av de möbler som är på gång kan vara riktigt bra saker, det återstår att upptäcka eftersom jag bara sett dem på bild.

För att frigöra plats för allt nytt så utförde jag en ren panikåtgärd inatt och la upp ett gäng möbler på Tradera till utropspriser på mellan 30 och 50% av våra ordinarie priser. En ren förlustaffär, alltså, men vad gör man när platsen inte räcker till! Auktionerna går ut på söndag klockan 12 och jag hoppas verkligen att folk passar på så att vi kommer hem och kan rensa ut i butiken.

Ett av objekten som nu finns utlagt är detta skrivbord med oregelbunden skiva...

     


...det ser liksom härligt mjukt ut...  



...och har en härlig lyster i träet.



Jag har verkligen aning om var det är tillverkat, har inte hittat något liknande. Troligtvis är det tillverkat på 60-talet, eller vad tror ni?
Det känns alltid lite halvsorgligt att sälja en sak innan man fått reda på dess historia men å andra sidan är det just när jag har tagit farväl av en möbel som jag råkar dyka på information om det. Så, om detta blir sålt på auktionen kanske jag hittar informationen nästa vecka :)

Vill du kika på auktionerna som går ut på söndag kan du göra det här: http://www.tradera.com/search/result.aspx?alias=Wanjas_Vardagsrum


Hm, jag hoppas att Leo är piggelin när han vaknar, risken finns nog att jag somnar i bilen. Inte världens bekvämaste bil att sova i - VW Transporter - men lite nackspärr har väl ingen dött av ;)

Idag blir det alltså ilastning av saker från butiken, hämtning av möbler i Linköping, sedan i närheten av Malmö, efter det ska vi leverera en möbel i samma område - det är soffbordet från CFC Silkeborg som skall få ett nytt hem:



Sedan blir det in till Malmö, checka in på ett billigt hotell (Ibis, ni vet med den fruktansvärda TV-reklamen) och efter det försöka hitta någonstans att äta en god middag - förhoppningsvis en trevligare sådan än falafel i en grillkiosk som en gammal kompis rekommenderade :) Återstår att se om jag somnar med huvudet i tallriken.

Imorgon bär det av till Västkusten där vi ska plocka upp massor med fina möbler och leverera tapeter till Bortbytingen. Vi har haft dem hos oss för kommissionsförsäljning ett tag, men de blir så dåligt exponerade i vår butik. Hon har däremot säkerligen folk som köar för just dessa :)

Sedan ska vi försöka att hinna med ett par ställen till och förhoppningsvis hinner vi träffa min kära syster också, hon som har Salong Gula Villan i Halmstad och vars nya hemsida jag gjorde för en månad sedan: http://www.salonggulavillan.se

På lördag lär vi väl vara lagom möra, men vi får se om vi hittar något mer på vägen hem - känner jag oss rätt blir det väl skohorn som gäller för att få plats med allt i bilen!

När vi kommer hem blir det till att leta info om de nya prylarna och sedan är tanken att jag ska försöka bli färdig med hemsidan jag gör åt en annan handlare inom en inte alltför avlägsen framtid.

Nu ska jag nog göra lite kaffe och slänga i hårfärg i barret, sedan är det bara ett par timmar kvar tills jag törs väcka Leo med frukost!


Ha en skön dag och försök hinna med att njuta av solen - eller regnet om det är vad dagen bjuder :)

/W


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards