Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Vanity wallpaper - något för Barbiefantasten?

Av wanjasvarjehanda - 15 januari 2010 15:58

Jag måste ju bara visa de enormt kitschiga vinyltapeterna jag köpt in några rullar av! Definitivt en tapet att göra fondvägg av om du har en göra-dig-fin-hörna med sminkbord och andra attiraljer :) Rätt mycket Barbiekänsla i, tycker jag.

Dessvärre vill inte min kameramobil samarbeta med ljuset från en lågenergilampa, tapeten är egentligen vit!

Så blir alltså bloggens första frågeobjekt från mig själv. Jag vet nämligen inte ett dyft om dessa tapeter! De känns 60-tal i utförandet, men glittret som ligger lite här och var gör att jag misstänker att det kan vara 80-tal. Märkning saknas förstås. Kan de vara tillverkade i England, månntro? I helgen ska jag plocka hem scannern och ordna bilder som inte är så rackarns gula. Jag väntar med spänning på kommentarer från allas vår tapetexpert Bortbytingen :)  

              

 
 
Gitte

Gitte

15 januari 2010 16:35

=)! Den är så superläcker den här!! Glittret säger mig inte så mycket och inte motiv heller, mer än stilmässigt, men detaljer om det som är det viktiga Wanja, kantstämpel? Informationslapp i förpackningen? Plast? Logga? Tillverkningsinformation? Det är ju det som är det roligaste när det gäller tapeter, inte hur de ser uuut?? *skratt* (nerd-varning).

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

15 januari 2010 16:37

MEN!!! Den är absolut supersupersupersööööt!! Så örsnibbarna hoppar upp i pannfästet ungefär... *suuuck!*

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

15 januari 2010 16:38

.. skall den kantklippas? Hm, var har jag sett en som liknar den.... kan det vara i mina tidiga sextiotalskataloger? Skall bläddra igenom dem i helgen... men en inre bild poppar upp i mitt undermedvetna... att de saknar info är ett bra tecken förstås... men fyll på med detaljer på de rullar du har! Finns det ingen plast så är informationen ingen plast.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Wanja

Wanja

15 januari 2010 16:47

Gitte, som sagt, ingen som helst info... Hela, oplastade rullar utan stämpel. Nä, de ska inte kantklippas. Men visst känns det som ett lite nyare påfund med glitter? Kommer nu på något så hojta :)

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

16 januari 2010 11:09

Nja, utan att ha den i handen så kan jag inte ens gissa minsta lilla utan att ha någon som helst detalj. Tyvärr. OM inte jag hittar den i någon av mina kataloger, skall till lokalen idag och där ser jag. Men är den senare än 82 saknar jag katalog. Har lite spridda från -47 och fram tills dess.

Det du kan göra är att rulla upp en bit och titta i kanten för säkerhets skull, en del danska som skulle kantklippas ex, har sin info där med namn och tillverkningsland på biten som skall överlappas eller kapas, vet inte om det här kan ha följt med efter kantlippningens tid? Värt att utesluta.

I allmänhet fabriksdelade rullar en stämpel precis i början av rullen, även de oplastade, som försvinner om man tar av en liten bit, mer än så finns inte på gamla rullar.
Kika på ingången av rullen/början på rullen, ser de kapade ut som om någon har skurit eller klippt? Det finns tapetlagrare som kapar av den första biten om den är prickig eller har fått patina för att den skall se "bättre" ut; något jag inte rekommenderar eller önskar, (om inte rullen är möglig eller fuktskadad men då är det bättre att slänga den...) det innebär ju att man har kapat en rejäl bit när det har gått en tio år eller så om man gör det här med jämna mellanrum, det är bättre att ha den sämre 30-cm-biten kvar så kryper det inte längre och längre in på rullen (om den ligger mörkt, svalt och torrt).

Men, de kan också vara köpta på storrullar en gång i tiden och delats upp i butik eller av målarmästare, då är inte alltid rullningen perfekt eller pappersmängden exakt på alla rullar, det minsta hålet inuti kan vara olika stort etc och då kan man hitta uppgift när man kommer till någon innersta ände på NÅGON av rullarna. (har haft en sådan motiv-tapet från 50-talet som skulle kantskäras). Då saknar de både info och plast ex. Har du hört efter med säljare? De brukar ha lite information om hur de kommit över rullen, och när den kan vara ifrån eller när den inte kan vara SENARE än. En bra detalj när man vill spåra decennie den tillverkats i.



http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Caterine

17 januari 2010 20:03

Åhhh, den är ju bara fantastiskt söt. Skulle bli perfekt i mitt påbörjade Barbierum. Är den till salu vill jag väldigt gärna köpa, till någon vägg ska det väl alltid räcka, om jag får köpa den vill säga. Den kan ju också redan vara såld, vad vet jag. Håller tummarna för att du inte vill ha den och inte heller har sålt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards